برداشت کلزا در مازندران آغاز شد

  • 1399/02/20
  • 731 بازدید

برداشت محصول دانه روغنی کلزا به عنوان مهم ‌ترین کشت پائیزه مازندران از سطح حدود ۱۴ هزار هکتار با تاخیر حدود یک هفته‌ای در مقایسه باسال قبل شروع شده است.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، همزمان طبق برنامه ریزی ۱۹ مرکز خرید تضمینی کلزا نیز از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آماده تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا امسال چهار هزار و ۶۶۰ تومان است که نسبت به سال گذشته که سه هزار و ۴۳۹ تومان بوده ، حدود یک هزارو ۲۴۰ تومان بیشتر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی آمل که برداشت کلزای مازندران از زمین های آن شهرستان آغاز شد ، گفت که امسال در آمل کشت کلزا در ۱۲۰ هکتار اراضی شالیزاری و ۲۰ هکتار زمین های خشکه زاری انجام شد.

حسین اسلامی پیش بینی کرد که امسال ۳۰۰ تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۱۴ میلیارد ریال در این شهرستان تولید شود.

خرید تضمینی کلزا به شرط ثبت نام در سامانه جامع پهنه بندی کشاورزی مازندران

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران هم اعلام کرد که با تمهیدات اتخاذ شده عملیات خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در ۱۹ مرکز خرید در سطح استان آغاز شده است.

بهرام نجفی به قیمت خرید دانه روغنی کلزا اشاره کرد و گفت : قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال است.

وی تاکید کرد: در مراکز خرید تضمینی اداره کل غله، دانه کلزا تا ۱۰ درصد ناخالصی و ۲۰ درصد رطوبت قابل خریداری است.

نجفی افزود: به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۱۰ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد ، از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن محاسبه و پرداخت خواهد شد.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اشاره به اینکه خرید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری تنها از طریق سامانه انجام خواهد شد ، اظهار داشت : کشاورزانی که در سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام نکردند ، هرچه زودتر با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان ها نسبت به ثبت سطح زیر کشت کلزای خود اقدام کنند.

نجفی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی ، شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال جاری هیچ خرید تضمینی کلزا از کشاورزانی که در سامانه ثبت نام نکرده باشند ، انجام نخواهد داد.

وی همچنین گفت: کشاورزان در زمان تحویل محصول، کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی خود را به همراه داشته باشند.

حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است و وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قائل شده به طوری که از پنج سال پیش تلاش برای برگرداندن قطار کشت دانه ‌های روغنی از جمله کلزا به ریل اصلی در مازندران آغاز شده است.

کلزا محصول استراتژیک و ماده اولیه تولید روغن خوراکی است که به دلیل داشتن اسید های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول ، کیفیت بالایی دارد.



خبرگزاری ایانا