جابجایی آرد در سایه نبود نظارت مسئولان!گرانی و بی‌کیفیتی نان ظلم مضاعف درحق مردم

  • 1394/02/28
  • 1014 بازدید

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: درحال حاضر گرانی نان از یک طرف باعث آزار و نگرانی مردم شده و از طرف دیگر نبود نظارت‌های لازم به خصوص درمورد قیمت و وزن نان نارضایتی آنها را تشدید کرده است.

بهرام بیرانوند با انتقاد شدید از نابسامانی درنرخ گذاری نان و تخلف برخی نانوایی ها به بهانه آزادپزی ، گفت: مسئله ای که دراین خصوص وجود دارد این است که دولت هنوز تکلیفش با خودش معلوم نیست.

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی افزود:از یک طرف دو سال است که مطابق قانون دولت باید نسبت به قطع یارانه اقشار پردرآمد اقدام کند ، اما تاکنون به بهانه و دلایل مختلف از اجرای این قانون شانه خالی می کند.

عضوکمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:ازطرف دیگر دولت ، نان یعنی قوت قالب مردم به خصوص اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را با اجرای طرح آزادپزی و بدون هشدار قبلی گران کرده است.



ارائه نان باکیفیت و قیمت مناسب مطالبه جدی و به حق مردم است

وی با تاکید بر اینکه ما نمایندگان مجلس در این خصوص و نگرانی در مورد قیمت نان از سوی مردم به شدت تحت فشار هستیم ، گفت: وقتی که مراجعه می کنند پاسخی هم نداریم چرا که از یک طرف اقدامی است که دولت انجام داده و از طرف دیگر ارائه نان با کیفیت و قیمت مناسب مطالبه جدی و به حق مردم است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: درحال حاضر گرانی نان از یک طرف باعث آزار و نگرانی مردم شده و از طرف دیگر نبود نظارت‌های لازم به خصوص درمورد قیمت و وزن نان نارضایتی آنها را تشدید کرده است.



جابجایی آرد در سایه نبود نظارت مسئولان!

بیرانوند ادامه داد: درحال حاضر مشاهده می شود که آرد به راحتی جا به جا می شود و ما شرمنده مردم هستیم لذا دولت باید سیستم نظارتی اش را فعال کرده و وزارت صنعت ، معدن و تجارت هم با بکارگیری بازرسان خود وضعیت را سامان بخشد.

عضوکمیسیون کشاورزی ، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:دولت که با آزادپزی دست گل اصلی را به آب داده و قیمت آرد را آزاد و به مردم فشار وارد کرده است ، بنابراین انتظار می رود حداقل از نظر کیفیت به مردم ظلم مضاعف نشود و بحث نظارتی را باجدیت دنبال کند.



باگذشت حدود ۷‌ماه از مصوبه دولت برای افزایش قیمت نان با توجیه جبران هزینه تمام‌شده تولید ، بهبود کیفیت و آزادپزی ۲۰درصد نانوایی‌ها هنوز هم نابسامانی قیمت و کیفیت نان گلایه اصلی مردم است.

افزایش قیمت و آزادپزی نانوایی‌ها مشتریان را با دردسرهای تازه‌ای برای کشف قیمت و تطابق حجم و کیفیت نان در نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای مواجه کرده است. در واقع آزادپزی ، سرپوشی بر تخلف واحدهای صنفی تولید و عرضه نان با آرد یارانه‌ای شده و از سوی دیگر نانوایی‌های آزادپز نیز فارغ از هرگونه قیمت مصوب ، عرضه نان به قیمت‌های بالا را با اضافه کردن برخی افزودنی‌ها در دستور کار قرار داده‌اند.

گرچه در مصوبه دولت بر آزادپزی تدریجی 20درصد نانوایی‌ها تأکید شده بود و مسئولان نیز از متوسط 9درصدی آزادپزی نانوایی‌ها در کل کشور(6درصد فانتزی و 3درصد سنتی) و آزادپزی 21.3درصدی مجموع نانوایی‌های فانتزی و سنتی در استان تهران خبر می‌دهند ، اما کم و کیف تولید و عرضه نان در استان تهران حاکی از خیز اغلب نانوایی‌ها برای افزایش قیمت و حرکت به سوی آزادپزی پنهان است.

به‌رغم گفته مسئولان دولتی اکنون ضعف نظارت ، افت کمی و کیفی انواع نان سنتی ، عرضه چندنرخی نان ، رواج آردفروشی و سردرگمی مصرف‌کنندگان برای دریافت نان با قیمت و کیفیت مصوب از واقعیت‌های کنونی بازار نان است.

بررسی‌های میدانی از برخی نانوایی‌های آزاد پز و یارانه‌ای سنتی سطح شهر تهران نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای آزادپزی و افزایش قیمت نان نه‌تنها منجر به بهبود کیفیت و رضایت مردم از انواع نان سنتی نشده است بلکه اکنون آزادپزی برخی نانوایی‌ها و عرضه چند نرخی نان ، سرمنشأ افزایش تخلفات قبلی در زمینه قیمت و کیفیت این قوت لایموت مردم شده و علاوه بر آن به شکل‌گیری تخلفات تازه دامن زده است.



خانه ملت