اصلاح و نو سازی ۶۰۰ هزار هکتار از باغات کشور

  • 1399/06/04
  • 582 بازدید

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ۱۴۰ رقم تجاری باغبانی برای تمامی اقلیم ها تهیه شده و در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است.

محمد علی طهماسبی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت که با شعار «کشاورزی، جهش تولید، امنیت غذایی» برگزار شد، گفت: ۱۴۰ رقم تجاری باغبانی برای تمامی اقلیم‌ ها تهیه و در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به وجود ۳ میلیون هکتار باغ در کشورمان اشاره کرد و افزود: ۹۰۰ هزار هکتار آن از این باغات به اصلاح و بازسازی نیاز دارد.

طهماسبی ادامه داد: تاکنون، حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از مجموع باغات کشور، اصلاح و بازسازی شده و باقی نیز در دست انجام است.

وی با بیان این که در حال حاضر میزان تولید انواع میوه‌ های گرمسیری، سردسیری و محصولات باغی ۱۶ میلیون تن است، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد صادرات بخش کشاورزی توسط باغبانی انجام می‌شود و دلیل علاقه کشاورزان به این بخش، بازدهی بیشتر و اقتصادی بودن آن است.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۵۰۰ هکتار گلخانه در سال جاری به بهره ‌برداری می‌رسد، گفت: پایه‌ گذاری ایجاد ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در سال جاری انجام ‌شده و ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است؛ البته تسهیلات با نرخ سود ۱۲.۵ درصد و ۱۴ درصد نیز به گلخانه‌ ها پرداخت می‌شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌ ها در افق ۱۴۰۴ به ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید، بیان کرد: فعالیت‌ های بسیار خوبی هم در زمینه‌ اراضی شیب ‌دار انجام‌ شده است.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در ۶ استان غربی کشور استعداد سرمایه‌گذاری بر روی سطوح شیب ‌دار وجود دارد و برآورد شده بود که در سال جاری حدود ۱۱ هزار هکتار باغ در زمین ‌های شیب ‌دار ایجاد شود که افزایش داشته و در سطح ۶۰ هزار هکتار با همکاری سازمان جنگل ‌ها انجام می‌شود.

وی در ارتباط با پرهیز از خام‌ فروشی محصولات کشاورزی از جمله زعفران و خرما، گفت: آماده پهن کردن فرش قرمز برای بخش خصوصی در زمینه‌ فرآوری، تولید و صادرات محصولات باغی هستیم.

طهماسبی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای اعطای مجوز به فعالیت ‌های بسته‌ بندی و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش ‌های مختلف وجود ندارد و به هر میزان ارزش‌افزوده این بخش ‌ها بیشتر شود، اشتغال ‌زایی و پایداری شغلی ایجاد خواهد شد.



خبرگزاری آفتاب