۴۰هزارتن فرآورده لبنی به ۵ عضو اتحادیه اوراسیا صادرشد

  • 1399/06/05
  • 945 بازدید

رییس سازمان دامپزشکی کشور از به روز رسانی پروتکل های بهداشتی صادرات، واردات و ترانزیت به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

علی صفر ماکنعلی در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه قرنطینه، پروتکل های بهداشتی واردات گوشت قرمز و فرآورده های خام دامی به روز رسانی شده است، گفت: پروتکل های واردات، صادرات و ترانزیت به ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان بلاروس به روز رسانی شد و حدود۴۰ هزارتن شیر و فرآورده های لبنی به این کشورها با اولویت روسیه صادر شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به بیماری های دامی اشاره کرد و گفت: در حوزه بیماری های دامی از بهمن۸۴ تا ۹۶ سنگین ترین بحران های بهداشتی انفولانزای فوق حاد پرندگان را داشتیم که در سال ۹۷ برنامه پیشگیری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اجرا شد.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده از کشوری که تخم ‌مرغ وارد می کرد تبدیل به کشوری شدیم که با تولید یک میلیون تن تخم‌ مرغ جزو کشورهای تک رقمی در تولید تخم مرغ در دنیا است و صادر کننده آن نیز هستیم.

تدوین و ابلاغ برنامه کاهش سالمونلا

رییس سازمان دامپزشکی به بیماری سالمونلا نیز اشاره کرد و گفت: تا سال ١٣٩٧ برنامه ای ملی برای کاهش سالمونلا در ایران نداشتیم و برای اولین بار برنامه کاهش سالمونلا طراحی ابلاغ و عملیاتی شده است و روند این بیماری مشترک بین انسان و دام رو به کاهش است.

برنامه مهار نیوکاسل در ۶۲هزار روستا عملیاتی شد

ماکنعلی به طرح ملی مهار نیوکاسل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه هایی که سازمان دامپزشکی کشور در سال‌های اخیر انجام داد اجرای برنامه ملی مهار نیوکاسل بود.سطح آلودگی این بیماری بسیار بالاست و در برخی از استان‌ها بیش از ۷۰ درصد درگیری داشته است. این برنامه در سطح ۶۲ هزار روستا عملیاتی شد. که در طی آن با برنامه های متعدد و همچنین واکسیناسیون مقاوم به حرارت نیوکاسل، درصد قابل توجهی از کانون های بیماری کاهش پیدا کرد.

به گفته وی برای اولین بار برای بیش از۲میلیون راس گاو صنعتی و شیری واکسیناسیون به روش آماده باش را عملیاتی کردیم.همچنین برنامه ملی ارتقای کیفیت گوشت مرغ را نیز عملیاتی کرده که این اقدام باعث افزایش تنوع در بازار شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی به خودکفایی در واکسن تب برفکی اشاره کرد و گفت: در واکسن تب برفکی علاوه بر اینکه به خودکفایی رسیده‌ایم می‌توانیم در آینده صادر کننده آن هم باشیم و درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون دز ظرفیت مازاد بر تولید داریم.

به گفته وی برای اولین بار امسال هیچ گزارشی از بیماری لکه سفید میگو نداشته‌ایم.

وی به همچنین به بیماری تب سه روزه نیز اشاره کرد و گفت :در سال‌های آینده بیماری تب سه روزه را نخواهیم داشت ،زیرا در حال تولید واکسن داخلی هستیم و این واکسن می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

ماکنعلی در بخش دیگری از صحبت‌ هایش به بیماری تب کریمه کنگو نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده است موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نسبت به مدت مشابه ۵۷ درصد کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کلینیک های دامپزشکی توسط شهرداری های برخی از مناطق پلمب می شوند،گفت:در جلسه‌ای که در کمیسیون کشاورزی مجلس قبل داشتیم مقرر شد شهرداری تهران از وزارت بهداشت استعلام کند که کلینیک های دامپزشکی سلامت‌محور هستند یا خیر. اما اداره حقوقی وزارت بهداشت به هنگام استعلام شهرداری، کلینیک های دامپزشکی را سلامت محور معرفی نکرده و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم که در جلساتی با شهردار تهران این موضوع را بررسی کنیم.فعالیت کلینیک های دامپزشکی سلامت ‌محور و تخصصی است و اینکه واحد حقوقی وزارت بهداشت آن خارج از سلامت محوری می‌داند کج سلیقگی است.



سازمان دامپزشکی