بیماری تب کریمه کنگو 57 درصد کاهش یافت /گزارشی از ابتلای دام به ویروس کرونا نداریم

  • 1399/06/05
  • 582 بازدید

رئیس سازمان دامپزشکی کشورگفت: بنابر آمار بیماری تب کریمه کنگو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد در کشور کاهش یافته است.

علی صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد کاهش یافته است.

او افزود: وزارت بهداشت فعالیت‌ های کلینیک‌ های دامپزشکی را سلامت محور ندانسته و به همین خاطر آن‌ها را پلمب می‌کند که بدین منظور قرار است جلسه‌ای با شهردار تهران طی روز‌های آتی داشته باشیم.

واکسن تب سه روزه دامی سال آینده در کشور تولید می‌شود

ماکنعلی درباره تب سه روزه دامی بیان کرد: این بیماری از طریق حشرات منتقل می‌شود که واکسن بسیار گرانی دارد سال گذشته بنابه دلایلی نتوانستیم این واکسن را از ژاپن وارد کنیم و همین امر موجب شد تا این بیماری در کشور اوج بگیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: اخیرا این واکسن را از کشور ترکیه وارد کرده ایم که هر دوز آن حدود ۱۷۰ هزار تومان است و برای دامداران روستایی که درآمد بسیار کمتری دارند تامین این‌ها مشکل است.

او ابراز امیدواری کرد که بنابر اخبار منتشر شده سال آینده این واکسن در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قبلاً واکسن این بیماری از کشور ژاپن وارد می‌شد، گفت: امسال بنا بر محدودیت ‌هایی که وجود داشت، موفق نشدیم این واکسن را به موقع وارد کشور کنیم و در نهایت نیز واردات آن از کشور ترکیه انجام شد که در حال حاضر نیز واکسن‌های وارد شده از ترکیه در استان‌ها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در حال حاضر نیز، فصل این بیماری تمام شده و بیماری در کانون‌ها فروکش کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه قرنطینه، شیوه‌نامه های بهداشتی واردات گوشت قرمز و فرآورده‌ های خام دامی به روز رسانی شده است، گفت: دستورالعمل های واردات، صادرات و ترانزیت به ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان بلاروس به روز رسانی شده و حدود ۴۰ هزارتن شیر و فرآورده ‌های لبنی به این کشور‌ها با اولویت روسیه صادر شده است.

مهار بیماری نیوکاسل از جمله موفقیت سازمان دامپزشکی

این مقام مسئول از کاهش بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: مهار بیماری نیوکاسل در سطح ۶۲ هزار روستا از جمله موفقیت ‌هایی است که در واحد‌های صنعتی کاهش چشمگیری داشته است که در نهایت منجر به کاهش هزینه‌ های تولید می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی در پایان درباره رصد ویروس کرونا در میان دام ها، تصریح کرد: در حال حاضر سیستم پایش انسانی و حیوانی کووید ۱۹ با وزارت بهداشت اجرا می‌کنیم که غربالگری دام‌ها را در تمام استان‌ها انجام می‌دهد و تاکنون هیچگونه مورد مثبتی از کووید ۱۹ بین دام‌ها یافت نشده است.



سازمان دامپزشکی