تولید رقم جدید جو مقاوم به سرما در مازندران

  • 1399/06/17
  • 561 بازدید

رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مازندران از تولید رقم جدید جو مقاوم به سرما در استان خبر داد و گفت که این رقم جدید برای کشت در اقلیم مناطق کوهپایه و میانبند مناسب‌تر است.

حسینعلی فلاحی در گفت و گو نام تجاری رقم جدید جو به دست آمده در استان را " نوبهار" اعلام کرد و افزود: این رقم پس از آزمایشات مقدماتی و سازگاری در اقلیم شمال کشور ، در آزمایشات تحقیقی ترویجی در مناطق کوهپایه و میانبند و دشت مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

وی ضریب تحمل بالا نسبت به بیمارها ، مقاومت به خوابیدگی و ریزش را از مهم ترین ویژگی های رقم جوی نوبهار معرفی کرد.

رییس بخش تحقیقات علوم زراغی و باغی مازندران پیش بینی کرد که جایگزینی رقم جدید جو نوبهار با ارقام موجود در سطح چند هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان ، افزایش تولید چشمگیری را به همراه خواهد داشت.

وی گفت : به رغم این که جو دانه ای و علوفه ای از نیازمندی های جدی کشور است ، اما این محصول در کم بازده ترین خاک های کشور کشت می شود و این امر سبب شده است تا متوسط عملکرد در ارقام مختلف از بیش از پنج تن به سه تن کاهش یابد.

فلاحی توضیح داد : در حال حاضر چهار رقم معروف جو در بیشتر اراضی لب شور ، و زمین هایی که کم آب هستند کشت می شود ، در صورتی که می توان با توسعه کشت جو در اراضی با خاک متوسط بالا ، تا حدود 2 برابر تولید محصول برداشت کرد.

وی با اعلام این که تولید رقم جدید جوی نوبهار یک و نیم هکتار از پنج و نیم هکتار زمین بذری استان مازندران را تشکیل می دهد ، ابراز امیدواری کرد که کشاورزان از این رقم استقبال کنند.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته حدود ۳۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت جو دانه ای رفته بود.

زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است. بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.

مازندران حدود هشت میلیون واحد دام دارد که علوفه و دیگر نهاده های دامی از نیازهای جدی استان است.



خبرگزاری ایانا