آمادگی گلستان برای صادرات میگو به بازارهای هدف

  • 1399/07/29
  • 639 بازدید

رئیس گروه فرآوری و توسعه آبزیان اداره کل شیلات گلستان گفت: میگوی صید شده از مزارع درگمیشان پس از فرآوری‌ در کارگاه‌های بسته‌ بندی با رعایت الزامات فنی و بهداشتی، آماده عرضه به بازارهای داخلی و خارجی است.


آرش جیران اظهار داشت: امسال ۳ کارگاه در استان عملیات فرآوری میگو را طی یک ماه و همزمان با برداشت محصول از مزرعه برعهده داشتند.


به گفته وی اکنون درگلستان هشت کارگاه فرآوری میگو با ظرفیت اسمی ۶ هزار و ۵۰۰ تن در هر دوره مشغول فعالیت است.


وی علت کاهش آمار فعالیت کارگاه های فرآوری میگو در استان را خسارت بیماری لکه سفید در سال قبل و کاهش شدید تولید محصول اعلام کرد و افزود: امسال به خاطر ترس از وجود بیماری لکه سفید که ماندگاری آن در مزرعه بین هشت تا ۱۰ سال برآورد می شود، با کاهش استقبال سرمایه گذاری برای پرورش در مجتمع میگو گمیشان مواجه هستیم.


پارسال تولید میگو از ۸۳۰ هکتار مزرعه پرورش این آبزی در گمیشان، ۲ هزار و ۵۰۰ تن برآورد شده بود که به دلیل شیوع بیماری لکه سفید فقط ۲۰ درصد آن محقق شد.


مدیرکل شیلات گلستان گفت که امسال حدود ۰۴۱ تن میگو از مزارع این استان برداشت شده است .


به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.


گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.


تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران