اعلام کشت 2 رقم جدید برنج توسط موسسه تحقیقات

  • 1399/09/03
  • 689 بازدید

رییس مرکز تحقیقات برنج کشور از کشت 2 رقم جدید برنج در سال 1400 خبر داد!

مریم حسینی رییس مرکز تحقیقات برنج کشور روز دوشنبه بیان کرد: در جهت برنامه‌‌های به نژادی 2 رقم جدید برنج به نام‌های طلوع و گیلار با هدف معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت پخت مناسب و زودرس به طور رسمی معرفی شده اند، این ارقام در سال 1400 به عرصه کشت برنج وارد می‌شود.


وی افزود: از خصوصیات ویژه این ارقام جدید می‌توان به پاکوتاهی "تحمل به ورس"(خوابیدگی برن)، زودرسی، کیفیت پخت مطلوب، پتانسیل و عملکرد بالا " بین 6 تا 7/5 تن در هکتار"، تحمل به بیماری بلاست و خاصیت راتون زایی اشاره کرد.


حسینی در ادامه با شرح دادن هر یک از خصوصیات این ارقام ادامه داد: رقم طلوع حاصل تلاقی ارقامی از گروه‌های اصلاح شده و محلی ایرانی می‌باشد با هدف حفظ خصوصیات مطلوب هر دو گروه متناسب با سلیقه کشاورزان اصلاح شده‌اند.


وی افزود: از جمله خصوصیات این رقم جدید می‌توان به طول دوره رشد کوتاه، زودرسی، پاکوتاهی و تحمل به ورس و خوابیدگی انتهای فصل، تحمل به بیماری بلاست، عملکرد بین 7 تا 7/5 تن در هکتار، خاصیت رتون زایی بالا و کیفیت پخت مطلوب اشاره کرد، رقم طلوع حاصل سال‌ها پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در معاونت آمل، موسسه تحقیقات برنج کشور است.

 


رییس مرکز تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: رقم گیلار حاصل تلاقی ارقام اصلاح شده و محلی با هدف افزایش کیفیت پخت ارقام محلی و رفع معایب آن‌هاست، این گروه از ارقام با طول دوره رشد کوتاه و پتانسیل عملکرد بالاتر از ارقام محلی حاصل و معرفی شده اند.



وی ادامه داد :  ازشاخص‌ترین خصوصیات این رقم نیز می‌توان به کیفیت پخت بسیار خوب "مشابه ارقام محلی"، زودرس، عملکرد حدود 5/5 تا 6 تن در هکتار و تحمل به ورس و خوابیدگی اشاره کرد، رقم گیلار به روش اصلاح مشارکتی معرفی شده و حاصل پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در ستاد موسسه تحقیقات برنج کشور است.


حسینی خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن محدودیت‌های منابع آبی و لزوم برنامه‌ ریزی برای افزایش میزان بهره‌ وری، ارقام جدید برنج با عملکرد نسبتا بالا حدود 6 تا 7 تن در هکتار، طول دوره رشد کوتاه "مشابه ارقام محلی" اصلاح و معرفی شده اند.


وی اظهار کرد: این ارقام در کوتاه‌ترین طول دوره رشد بیشترین عملکرد را دارند و میزان مصرف آب آن‌ها با توجه به طول دوره رشد کوتاه کمتر از ارقام پرمحصول میان رس است با اینکه کیفیت پخت این ارقام جدید مطلوب بوده، در آزمایشات تحقیقی - ترویجی نیز از سوی  کشاورزان و مروجان مورد استقبال فراوانی قرار گرفته‌ است.


رییس موسسه تحقیقات برنج کشور از محققان و تیم همراه، کشاورزان پیشرو، سازمان‌های جهاد کشاورزی گیلان و مازندران، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای مشارکت در معرفی این ارقام جدید برنج  قدردانی کرد.


وی تصریح کرد: بذر طبقات اولیه این ارقام تولید شده و در سال 1400 در دسترس تولید کنندگان بذور مادری و کشاورزان قرار خواهد گرفت، همچنین دستورالعمل زراعی این دو رقم تهیه شده و به زودی از طریق تالار ترویج کشاورزی در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.


رییس مرکز تحقیقات برنج کشور گفت: این ارقام با پتانسیل عملکرد بالا، طول دوره رشد کوتاه، کیفیت پخت مطلوب و تحمل به ورس و بیماری‌ها می‌توانند موجب افزایش تولید و کاهش هزینه‌های اضافی شوند.


وی افزود: موسسه تحقیقات برنج کشور پاسخگوی کشاورزانی که علاقمند به کشت ارقام جدید هستند یا سوالاتی در این زمینه دارند خواهد بود، این موسسه آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی برای آموزش بهره‌ برداران قبل از شروع فصل زراعی جدید را دارد و برنامه‌ریزی لازم با سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها از پیش انجام شده است.


رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در پایان گفت : در راستای افزایش تولید برنج داخلی در کشور تلاش به نژادگران و همه فعالان بخش برنج تاثیرگذار خواهد بود.


 




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران