قیمت و کیفیت قربانی بی‌ثباتی در بازار زعفران / زعفران ایرانی برند طلایی دلالان

  • 1394/03/21
  • 950 بازدید

سودجویان بازار زعفران با ایجاد نوسان در قیمت ، کیفیت این محصول را با افزودنی‌های شیمیایی تغییر می دهند و زعفران ناخالص را با حداقل دو میلیون سود بیشتر می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، متاسفانه هرساله که زمان برداشت پیاز زعفران فرا می‌رسد حضور دلال‌گران و قاچاقچیان در بازار پررنگ می‌شود؛ فرصت طلبانی که با قاچاق پیاز زعفران به کشورهای همسایه ضمن تضعیف منافع ملی کشور ، باعث می‌شوند زعفران ایرانی با نام تجاری کشورهای بیگانه شناخته شود.

اخیراً در بازار زعفران نوساناتی درقیمت و کیفیت این محصول رخ داده که مسئولان نسبت به فروش زعفران تقلبی و سرطان زا هشدار دادند که متقلبان ساقه‌های سفید زعفران را با استفاده از رنگ‌های غیر طبیعی رنگ می‌کنند و به نام زعفران اصل می‌فروشند.

با توجه به اینکه کشورهای افغانستان ، اسپانیا ، چین و یونان نیز زعفران تولید می‌کنند و در کل ۶ درصد تولید طلای سرخ مربوط به این کشورهاست ما هنوز در زمینه تولید زعفران رقیبی نداریم کما اینکه نباید اجازه دهیم که هر سال مقدار زیادی پیاز زعفران توسط قاچاقچیان از کشور خارج شود و روزگاری شاهد توسعه کشت این محصول در آن کشورها باشیم.

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده سطح زیر کشت تولید زعفران در سال 93 حدود 280 تن بوده که با توجه به کاهش سطح زیرکشت زعفران در سال گذشته ، میزان تولید نسبت به سال ۹۲ کاهش یافته و تولید طلای سرخ در سال ۹۲؛ ۳۱۱ تن بوده است که خوشبختانه در سال 94 افزایش 10 درصدی سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود.

گفتنی است از 96 درصد زعفرانی که در ایران تولید می‌شود 80 درصد از آن سهم صادرات است و ارزآوری خوبی دارد. در سال 93 حدود 150 تن زعفران به ارزش 220 الی 230 میلیون دلار از کشور صادر شد که علاوه بر کشورهای اروپایی ، عمده صادرات این محصول به دو کشور اسپانیا و امارات هستند .

محسن احتشام نائب رئیس شورای ملی زعفران در خصوص نوسانات اخیر در بازار زعفران افزود: افزایش و نوسان قیمت زعفران ماحصل سودجویی عده‌ای دلال‌گر است که با ایجاد رانت در بازار زعفران گران و تقلبی را عرضه می‌کنند .

نائب رئیس شورای ملی زعفران اظهار داشت : سودجویان با جمع آوری زعفران و ذخیره‌سازی آن در انبارها شوکی از نوسان قیمت را در بازار ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: قیمت منطقی برای هر کیلو زعفران 5 میلیون تومان است که می‌تواند برای کشاورز و مصرف‌کننده مقرون به صرفه باشد.

نائب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه اگر زعفران با قیمت منصفانه عرضه نشود میزان تولید و مصرف با کاهش مواجهه خواهد شد ، افزود: با افزایش قیمت و ناخالصی در زعفران میزان مصرف آن کاهش خواهد یافت و این امر به ضرر صادرات در بازارهای جهانی است.

احتشام با بیان اینکه در حال حاضر صادرکنندگان سردرگم هستند و نمی‌دانند زعفران طبیعی را به چه قیمتی خریداری و صادرکنند ، خاطر نشان کرد: دلالان بازار زعفران با افزودن رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز زعفران را به قیمت 6 میلیون تومان می‌فروشند.

وی افزود : میزان تولید زعفران در سال گذشته 250 تن و در سال جاری با توجه به شرایط اقلیمی مناسب 350 تن خواهیم داشت و سالیانه حدود 150 تن زعفران از ایران صادر می‌شود.

احتشام در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه 96 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود حدود 200 تن از آن مصرف بازارهای جهانی است و هر کیلو زعفران 2000 دلار ارزآوری دارد.

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عدم کنترل بر میزان عرضه و تقاضا را منجر بر افزایش نقش دلالان در بازار زعفران دانست و خاطر نشان کرد: چنانچه میزان عرضه و تقاضا کنترل و مدیریت نشود زعفران به صورت نامحسوسی به نام قاچاق وارد بازار می‌شود .

نماینده مردم شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه زعفران ایرانی به دست برخی از دلالان به کشورهای خارجی صادر و با نام و برند آن کشور به دیگر کشورها صادر می شود اظهار داشت: صادرات غیرقانونی زعفران توسط سودجویان علاوه بر تضعیف آمار تولید و صادرات ، نام ایرانی را از زعفران ایرانی حذف خواهد کرد.

نوری تاکید کرد: با صادرات زعفران توسط دلال‌گران هیچ سودی عاید کشاورزان نخواهد شد و چرخه دلال‌گران با عرضه زعفران رونق خواهد یافت .

وی تصریح کرد: قاچاق زعفران در کاهش میزان تولید و افزایش قیمت تاثیرگذار است.

در تفسیر این گزارش باید اضافه کرد که متاسفانه زعفران ایرانی برند طلایی دلالان داخلی و خارجی شده است ، چرا که از یکسو سودجویان با افزایش قیمت و تقلب در آن باعث تضعیف بازار صادرات می‌شوند و از سوی دیگر زعفران ایرانی با تغییر نام و برند ایرانی با بسته بندی دیگر کشورهای خارجی عرضه می‌شود.

زعفران خالصی که در مزارع کشت می‌شود تا به دست مصرف کننده برسد باید از دست چندین واسطه عبور کند که متاسفانه واسطه‌گران و دلالان ، این بازار را به قبضه خود درآورده‌اند و باخرید ساقه‌های زعفران طبیعی و دستکاری درآن به گرانترین قیمت می‌فروشند و سود خوبی می‌برند در حالی که با تبدیل زعفران اصل به زعفران تقلبی منجر بر سلب اعتماد مصرف کننده می‌شوند.

با توجه به اینکه زعفران ایرانی طلای سرخ صادراتی نامگذاری شده است حمایت ، نظارت و مدیریت بیشتری را می‌طلبد تا بتوان این مهم را به نام و برند ایرانی ثبت کرد .

بازار صادرات زعفران این روزها رونق خوبی ندارد و قیمت زعفران به صورت نجومی توسط دلال‌گران افزایش می‌یابد.



باشگاه خبرنگاران