تولید 12 میلیون تن محصولات سرد سیری و خشک در سال 99

  • 1399/09/11
  • 763 بازدید

داراب حسنی مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد: امسال حدود ۱۲ میلیون تن انواع محصولات سردسیری و خشک در کشور تولید شود.

داراب حسنی مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از پیش بینی تولید ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی خبر داد و گفت: نزدیک به ۵۰ درصد کل تولیدات این بخش مربوط به تولید محصولات سردسیری و خشک می‌باشد.


مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در سال گذشته، نزدیک به سه میلیون هکتار باغات میوه‌های سردسیری و خشک در کشور وجود دارد و در حال حاضر دو میلیون و ۵۷۳ هزار هکتار باغات بارور هستند.


"ارزیابی‌ها حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد باغات محصولات سردسیری و خشک، اقتصادی و ۳۰ درصد آن درجه سه و نیازمند اصلاح یا جایگزینی هستند"



مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۶۰ درصد کل سطح باغات کشور شامل باغات محصولات سردسیری و خشک هستند، تصریح کرد: بنابر آمار سال گذشته سطح باغات میوه‌های سردسیری در کشور ۱.۸ میلیون هکتار بوده است و در حال حاضر نزدیک به ۱.۶ میلیون هکتار آن بارور است.


حسنی با اشاره به این که میوه‌های دانه‌دار، هسته‌دار، ریز و میوه‌های خشک در زیر مجموعه دفتر میوه‌های سردسیری و خشک قرار دارند، ادامه داد: حدود ۵۰ درصد سطح باغات سردسیری و خشک کشور مربوط به میوه‌های خشک مانند گردو، پسته و بادام می‌باشد.


وی همچنین افزود: بنابر آمار سال گذشته متوسط عملکرد باغات میوه‌های دانه‌دار را ۱۷ تن در هکتار، باغات میوه‌های هسته‌دار و ریز میوه را حدود ۱۱ تن در هکتار و باغات میوه‌های خشک را یک تن در هکتار می‌باشد.


وی اصلاح و احیای باغات قدیمی را از مهمترین برنامه‌های دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهارداشت: سرشاخه کاری یکی از اقدامات ویژه در مورد گونه‌های خشک مانند گردو و پسته است و انجام این برنامه برای محصولات سردسیری مانند انگور، سیب و گیلاس نیز در سال آینده در دست پی‌گیری است.


مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه فناوری تولید از دیگر برنامه‌های حوزه میوه‌های سردسیری و خشک می‌باشد، افزود: در صورت تحقق کمک‌های فنی و اعتباری، سطحی نزدیک به چهار هزار هکتار پایلوت برای اقداماتی همچون تغذیه، هرس، اصلاح گرده افشانی، بهبود کیفیت انگور و کشمش، اصلاح شاخه بندی و کیفیت نهال در استان‌های مختلف کشور اجرا خواهد شد.


حسنی همچنین از برنامه‌های مهم در حوزه میوه‌های سردسیری و خشک خبر داد و گفت: بررسی ورود ارقام مختلف باغی با توجه به تغییرات اقلیمی و تنش‌های زنده و غیر زنده، ضروری می‌باشد.


"تولید بلوبری با ورود ۱۱ رقم در کشور"



مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، از تنوع بخشی به ارقام درختان میوه با اشاره به گونه‌های بلوبری و تمشک سخن به میان آورد و افزود: در حال حاضر ۱۱ رقم بلوبری وارد کشور شده که از امسال شروع به تکثیر می‌شوند و باغاتی از آن در کشور نیز در دست احداث است.


حسنی در پایان از تکثیر ۱۸ رقم وارداتی تجاری تمشک خبر داد و تصریح کرد: در مورد پکان نیز تکثیر حدود ۱۰ رقم تجاری آغاز شده و باغات آزمایشی در استان‌های کشور ایجاد شده است.


وی یادآور شد: نهال ارقام پکان (گردوی گرمسیری آمریکایی) توسط بخش خصوصی وارد و در مرحله قرنطینه تحت نظر سازمان حفظ نباتات می‌باشد.


بر اساس ارزیابی‌های انجام شده امسال حدود چهار میلیون و ۱۲۰ هزارتن سیب درختی در کشور تولید می‌شود که نسبت به روند تولید در سال گذشته حدود سه درصد افزایش خواهد داشت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران