وضعیت تولید شیر و گوشت بحرانی است

  • 1399/09/12
  • 668 بازدید

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: با توجه به کمبود تامین ‌ارز برای ترخیص نهاده از گمرک، وضعیت دام و طیور کشور بحرانی است.

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی وضعیت خوبی ندارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مقدار تامین ارز برای ترخیص نهاده از گمرک و بنادر بسیار کم است که متاسفانه بوروکراسی‌های اداری در سامانه بازارگاه ناکارآمد است.


وی با بیان اینکه روند تولید دام و طیور کشور بحرانی است، تصریح کرد: با توزیع نهاده در سامانه بازارگاه، مشکلات تولید رفع خواهد شد.


مقدسی از وضعیت سیستم سامانه بازارگاه خبر داد و گفت: این سیستم به دلیل کمبود نهاده همانند خودرویی است که بنزین ندارد.


رئیس انجمن صنفی گاوداران قیمت تمام شده شیرخام را ۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در صورتی که ۱۰۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین شود، قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی جوابگوی هزینه تولید است.


"نرخ گوشت قرمز افزایش یافت"



وی نرخ مصوب فعلی گوساله زنده را ۴۷ هزار تومان اعلام کرد و بیان کرد: با تامین ۱۰۰ درصد نهاده با قیمت تمام شده، نرخ مصوب به ۴۴ هزار تومان می‌رسد که متاسفانه در شرایط فعلی متوسط نرخ خرید گوساله از دامدار ۳۸ هزار تومان است.


این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت تولید شیر و گوشت بحرانی اعلام شده است، تصریح کرد: با توجه به روند فعلی نهاده‌های دامی اعلام خطر جدی به مسئولان می‌کنیم تا وزارت جهاد از طریق سامانه، نهاده مورد نیاز را تامین کند.


"قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله ۱۱۸ هزار تومان رسید"



وی نرخ واقعی هر کیلو گوشت گوساله بر مبنای قیمت دام را ۱۱۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: توزیع گوشت با قیمت‌های بالاتر نشان دهنده تضییع حقوق مصرف‌کننده می‌باشد.


مقدسی از حذف کردن واسطه‌ها سخن به میان آورد؛ او از نوسان چشم‌گیر نرخ گوشت تولید شده تا رسیدن به دست مصرف کننده اعتراض کرد.


وی یادآور شد: حذف ارز دولتی نهاده دامی ۳ هزار تومان منجر به افزایش نرخ دام زنده می‌شود بنابراین کمترین رانت و فساد ارز از بین می‌رود و تکلیف تولیدکننده مشخص خواهد شد.


رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان از انباشت دام در واحد‌های دامداری خبر داد و افزود: با ادامه داشتن وضعیت فعلی، دیگر هیچ پرواربندی گوساله پرورش نمی‌دهد، در صورتی که با حمایت از تولید داخلی نیازی به واردات نخواهیم داشت و به طور کامل ۱۰۰ درصد نیاز کشور از داخل تامین‌ خواهد شد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران