تولید چغندر قند 50 درصد افزایش یافت

  • 1399/09/19
  • 776 بازدید

پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی از وضعیت تولید چغندر قند در سال 99 خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تن شکر تولید شود.

پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی از وضعیت تولید چغندر قند در سال 99 خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تن شکر تولید شود، این در حالی است که این رقم در سال گذشته نزدیک به 925 هزار تن بوده است. لازم به ذکر است که اغلب این تولیدات حاصل چغندر قند بهاره، نیشکر و چغندر پاییزه بوده است.


حصادی از سطح قابل برداشت چغندر قند در سال 98 سخن به میان آورد و بیان کرد: امسال شاهد افزایش 47.8 درصدی سطح زیر کشت چغندر بوده ایم. این سطح  زیر کشت در سال گذشته 67 هکتار بوده و در سال جاری به 99 هزار هکتار رسیده است.


وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری بیش از 3 میلیون و 900 هزار تن چغندر قند بهاره برداشت شده، نزدیک به 3 میلیون و 500 هزار تن از آن کارخانجات منتقل شده است.


مجری طرح چغندر قند از افزایش میانگین عملکرد این محصول نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: میانگین این محصول دارای 6 درصد رشد و از 50  تن به 54 تن در هکتار رسیده است.


وی اظهار داشت: در سال 99 قرار داد چغندر قند در 25 هزار هکتار انجام شده، این در حالی است که سطح قرار داد چغندر قند در سال گذشته 14 هزار و 600 هکتار بوده است. شایان ذکر است که این رقم نسبت به سال گذشته 54 درصد افزایش یافته است.


وی از روند تولید نیشکر در سال جاری خبر داد و افزود: خسارت سرمازدگی سال 98 و خسارت سیل دو سال گذشته در روند تولید این محصول بی تاثیر نیست. در سال جاری 23 هزار هکتار کشت جدید انجام شده و سطح قابل برداشت در سال 99 به 86 هزار هکتار رسیده است.


وی در پایان یادآور شد:  از این میزان سطح زیر کشت 6.7 تا 7 میلیون تن نیشکر تولید می شود، بنابراین میانگین تولید این محصول نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.


وی از افزایش ظرفیت در مناطق خبر داد و افزود:  در صورت افزایش ظرفیت صنعتی در مناطق کشت پاییزه،  طی دوتا سه سال آتی خود اتکایی در صنعت شکر محقق خواهد شد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران