درخواست لغو فوری صادرات میوه

  • 1399/09/22
  • 862 بازدید

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: در حال حاضر باغداران محصولات باغی خود را از سطح درختان برداشت کرده اند تا در صورت مواجه شدن با سرمازدگی و یخ زدگی از بین نروند بنابراین میزان صادرات میوه در کشور به شدت افزایش یافته است.

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر باغداران محصولات باغی خود را از سطح درختان برداشت کرده اند تا در صورت مواجه شدن با سرمازدگی و یخ زدگی از بین نروند بنابراین میزان صادرات میوه در کشور به شدت افزایش یافته است.


وی همچنین از خریداری محصولات توسط دلالان سخن به میان آورد و گفت: هر کسی می تواند میوه را پای درخت خریداری کند، که همین عامل منجر به افزایش نرخ این محصولات در بازار شده است.


عسگری از وضعیت صادرات این محصولات خبر داد و افزود: بخشی از میوه برداشت شده و صادرات محصولات در حد بسیار بالایی ادامه دارد که منجربه خارج شدن میوه از کشور می شود.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران از تجدید نظر جهاد کشاورزی در زمینه صادرات میوه خبر داد و افزود: جهاد کشاورزی باید سیاست های تنظیم بازار کشور را در اولویت قرار دهد.


وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر ذخیره سازی در این زمان سودی نخواهد داشت.


لازم به ذکر است که هر ساله دولت به مناسبت شب چله، میوه مورد نیاز را خریداری و ذخیره می کند.


عسگری از روند ذخیره سازی این محصولات سخن به میان آورد و گفت: دولت جهت خریداری این محصولات شب عید باید هزینه سنگینی را پرداحت کند که همین عامل، افزایش نرخ میوه را در پی خواهد داشت، که منجر به ایجاد نگرانی در افراد می شود.


این مقام مسئول از لغو صادرات سخن گفت و ادامه داد: هم اکنون صادرات محصولات در حال اجرا است و تا زمانی که این روند ادامه پیدا کند، ذخیره سازی انجام نخواهد شد. بنابراین لازم است تا با قید فوریت در روند صادرات میوه تجدید نظر شود.


وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که این صادرات لغو نشود، برای شب یلدا نرخ محصولات افزایش یافته و نمی توان برای کنترل بازار اقدامی انجام داد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران