برداشت زودهنگام مرکبات در مازندران

  • 1399/10/07
  • 821 بازدید

هادی ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از آغاز برداشت پرتقال خبر داد و گفت: در سال جاری برداشت پرتقال یک تا دو هفته زودتر از سال گذشته شروع شد و سرمای بامدادی روزهای گذشته هیچ گونه خسارتی را برای باغداران درپی نداشته است.

شایان ذکر است که استان مازندران 115 هکتار باغ مرکبات دارد و از این میزان 90 هزار هکتار باغ پرتقال است.


اگرچه دمای هوای مازندران در بعضی مناطق به حدود 20 درجه زیر صفر رسید. شهروندان ساکن در مناطق جلگه ای استان (که بیشترین باغ های مرکبات را دارد) در بامداد امروز سرمای زیر صفر درجه سانتی گراد را تجربه کردند.


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران همچنین از تداوم کاهش دما و بارش های شدید سخن به میان آورد و بیان کرد: با وجود عوامل نامساعد در ابتدای دی ماه، تاکنون 70 درصد از مرکبات استان برداشت شده اند.


وی با بیان اینکه برداشت زودهنگام مرکبات منجر به حفظ آن ها از گزند سرما شده است، تصریح کرد: کار برداشت پرتقال پیش از شروع سرما پایان یافته و خسارتی را برای باغداران در پی نداشت.


وی همچنین از مقاومت تامپسون تا دمای 2 درجه سانتی گراد خبر داد و گفت: در حال حاضر تامپسون مهمترین گونه ی باغ های مرکبات مازنداران محسوب می شود، ناگفته نماند که مقاومت درخت نیز تا چهار درجه زیر صفر می باشد.


وی خاطر نشان کرد: براساس گزارش های مراکز خدمات کشاورزی استان در سال جاری، کنترل آفات از جمله مگس میوه به درستی مدیریت شد، اگرچه سرما و یخبندان نیز در این کنترل بی تاثیر نبود.


این مقام مسئول در پایان از مدیریت بهتر برداشت نسبت به سال گذشته سخن به میان آورد و افزود: در حال حاضر نتیجه کنترل و برداشت به موقع محصولات را می توان در بازار مرکبات کشور مشاهده کرد. لازم به ذکر است که در سال جاری قیمت مرکبات نوسانی نداشته و ثابت مانده است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران