رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات باغی

  • 1399/10/07
  • 756 بازدید

محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران کشور از عدم کمبود در توزیع میوه سخن به میان آورد و گفت: در سال جاری به سبب مازاد تولید در کشور امکان صادرات به بازارهای هدف وجود دارد.

محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران کشور همچین از مدیریت نرخ محصولات سخن به میان آورد و گفت: افزایش هزینه های تولید از جمله سم، کود وغیره، سودجویی و صادرات عوامل واسطه و دلال منجر به افزایش قیمت میوه در سال جاری شده است، بنابراین مسئولان ذی ربط موظف به کنترل نوسانات قیمت می باشند.


عدم کمبود توزیع میوه در بازار داخلی



این مقام مسئول نرخ فعلی هر کیلو موز را 35 تا 37 هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: قیمت این محصول در شب عید به 50 هزار تومان رسیده بود اما در پی کاهش تقاضا مقداری تعدیل شده است.


مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های باغداران کشور همچنین از سرانه تولید موز در کشور سخن به میان آورد و بیان کرد: اتحادیه همواره در تلاش است تا این میزان تولید را به حدی برساند که احتیاجی به واردات نداشته باشیم، اما به وقوع پیوستن این فرایند نیازمند زمان است و همچون زراعت قابل دستیابی نیست.


رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات باغی



این مقام مسئول همچنین از شرایط تاثیرگذار بر میزان تولیدات خبر داد و گفت: بر اساس آمار موجود، میزان تولید فعلی این محصول یک پنجم تا یک ششم نیاز کشور است. اگرچه این میزان تولید به عوامل متعددی از جمله مشوق های لازم صادراتی، شرایط جوی، حمایت دولت بستگی دارد. بنابراین حداقل زمان مورد نیاز برای تحقق این اهداف سه سال است.


این مقام مسئول همچنین در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان تولید محصولات باغی بیش از مصرف داخلی است، بنابراین لازم است با اندیشیدن تمهیدات لازم، شرایطی را برای صدور این محصولات فراهم کرده تا روی دست تولید کننده باقی نماند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران