استفاده از آب‌های سطحی عامل بیماری ؛ تب کنگو غیر قابل حذف است

  • 1394/04/22
  • 977 بازدید

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیرر وزارت بهداشت گفت: مصرف آب های سطحی و غذاهای آماده در فصل تابستان باید با رعایت نکات بهداشتی باشد.

محمد نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شایع‌ترین بیماری واگیر در فصل تابستان اسهال است که با رعایت موارد بهداشتی باید از آن جلوگیری کرد.

وی در خصوص رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به اسهال عنوان کرد: مردم باید توجه کنند که سیفی‌جات و میوه‌ها را به طور اصولی ضد عفونی کرده و سپس مصرف نمایند.

محمد نبوی ادامه داد: فصل تابستان تفریحات افزایش می یابد و به دنبال آن استفاده از آب‌های سطحی و غذاهای فست فود و رستوران ها نیز بیشتر می‌شود ، بنابراین برای جلوگیری از اسهال پیشنهاد می‌شود افراد از آب‌های سطحی به هیچ عنوان استفاده نکنند و آب سالم آشامیدنی با خود همراه داشته باشند.

معاون مرکز بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: برای استفاده از غذاهای آماده بیرون از خانه مراقبت بسیار لازم است و ترجیحا افراد نباید در فصل تابستان از این نوع غذاها استفاده کنند .

وی همچنین راجع به تب کریمه کنگو که اخیرا جان تعدادی از هم‌وطنان را گرفته است ، اظهار کرد: حذف این بیماری غیر ممکن است زیرا کنه‌ها در کشور ما وجود دارند و خارج کردن آن‌ها از محیط زیست امری غیر ممکن است. با این حال حدود 16 سال پیش آمار ابتلا به این بیماری 120 تا 150 نفر در سال بوده است که با اقدامات پیشگیرانه‌ مرکز بیماری‌های واگیر دار این میزان به 24 تا 50 نفر در سال رسیده است.

نبوی با اشاره به اقدامات قابل توجه برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو عنوان کرد: مرکز اداره بیماری‌های واگیر دار با سمپاشی ضد آکنه ، ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی و همچنین افزایش سطح آگاهی عموم توانسته گامی در کنترل این بیماری بردارد.


وی همچنین بیان کرد: در کشورهای همسایه نظیر ترکیه آمار ابتلا به تب کریمه کنگو بیشتر از ایران است در ترکیه حدود 1200 نفر در سال به تب کریمه کنگو مبتلا می‌شوند. در عراق نیز به دلیل کمتر بودن آکنه‌ها این آمار حدود 10 تا 15 نفر است. سال گذشته 39 نفر ابتلا و 6 مورد فوت بر اثر تب کریمه کنگو داشته‌ایم. امید است با افزایش آگاهی‌ مردم این میزان بسیار کمتر شود.



باشگاه خبرنگاران