کاهش تقاضای خرید شیر خام/ دپوی ۳۰ هزار تن شیرخشک مازاد

  • 1399/11/18
  • 608 بازدید

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک از کاهش تقاضای خرید شیر خام و دپوی ۳۰ هزار تن شیرخشک مازاد در انبار‌ها خبر داد.

سیاوش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک بیان کرد: صادرات شیرخشک طی ۲.۵ سال گذشته ممنوع بوده، و امسال ۳ محموله شیرخشک به بازار‌های هدف صادر شد که ۲ محموله آن ۵ هزار تنی و یک ‌محموله ۱۰ هزار تنی بوده است. سلیمی اذعان داشت: در شرایط فعلی که شیرخام تولیدی جذب کارخانجات نمی‌شود، به سمت کارخانه‌های شیرخشک سرازیر می‌شود، به همین خاطر کارخانجات شیرخشک با ترافیک بار روبرو هستند.


وی با اشاره به اینکه ماهانه حداقل ۲۵ هزار تن شیرخشک تولید می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۳۰ هزار تن موجودی شیرخشک اعلام شده، درحالی که حداکثر مصرف سالیانه شیرخشک کشور ۷۰ هزار تن است.


رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک افزود: در حال حاضر واحد‌های تولیدی اجازه صادرات ندارند، به همین خاطر قاچاقچیان اقدام به قاچاق شیرخشک به بازار‌های هدف می‌کنند.


مقام مسئول یادآور شد: بنابر آمار یک ماه اخیر، بیش از ۳۰ هزار تن موجودی شیرخشک کارخانجات بوده است که این میزان جدای از میزان ذخیره کارخانه‌ها برای مصرف خود است که اگر به این آمار اضافه شود، موجودی کشور به بیش از ۵۰ هزار تن می‌رسد.


وی کاهش قدرت خرید خانوار را علت اصلی مازاد شیرخشک دانست و گفت: با کاهش قدرت خرید خانوار، شیرخام تولیدی روانه کارخانه‌های شیرخشک می‌شود که با این وجود با مازاد تولید روبرو هستیم.


سلیمی تصریح کرد: گرچه آمار‌هایی از واردات شیرخشک با تغییر کد تعرفه داده می‌شود، اما بنده اطلاعی از این موضوع ندارم. هر چند واردات شیرخشک در شرایطی که با مازاد تولید روبرو هستیم، جای تاسف دارد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران