ذخیره سازی ۳۰ هزار تن پرتقال و ۱۵ هزار تن سیب برای شب عید

  • 1399/11/30
  • 559 بازدید

معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت : در شب عید با فراوانی میوه در بازار مواجه خواهیم شد و قیمت میوه‌ها از جمله سیب و پرتقال خواهد شکست.

سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت بیان کرد: طرح ذخیره سازی میوه و مرکبات از سال ۱۳۸۵ با ۲ هدف، حمایت از تولید در فصل برداشت و حمایت از مصرف کننده در اوج مصرف (شب عید) انجام می شود. 


وی با اعلام اینکه کل میوه و مرکبات ذخیره شده در این چند سال تقریباً زیر یک درصد کل تولید کشور بوده است، افزود: ۴۰ تا ۵۰ هزارتن امسال خرید و ذخیره سازی میوه و مرکبات داشتیم که نسبت به ۶.۵ میلیون تن تولیدی که داریم رقم ذخیره سازی زیر یک درصد می‌شود.


صارمی تصریح کرد: باید بپذیریم با توجه به افزایش هزینه‌هایی که باغداران داشتند اگر محصول خود را زیر ۶ هزار تومان بفروشند، متضرر می‌شوند.


معاون دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت افزود: باید قبول کرد که هزینه‌های کود، سم و نهاده‌های کشاورزی، دستمزد کارگران و ... در سال جدید افزایش پیدا کرده است.


مقام مسئول اظهارکرد: ورود دولت در موضوع تولید لازم است و با توجه به موجودی میوه ذخیره شده‌ای که وجود دارد قطعا قیمت‌های شب عید خیلی پائین‌تر از این خواهد بود.


وی اضافه کرد: قطعاً در شب عید با ورود و وفور میوه (سیب و پرتقال) در بازار مواجه خواهیم شد و قیمت میوه‌ها از جمله سیب و پرتقال خواهد شکست.


صارمی یادآور شد: حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن پرتقال و ۱۰ تا ۱۵ هزار تن سیب ذخیره کرده ایم که قیمت‌ها را شب عید به فراخور قیمت بازار اعلام می‌کنیم.


وی در پایان گفت: با به وجود آمدن محدودیت‌های ارزی و کاهش عرضه که سبب برهم خوردن عرضه و تقاضای موز در بازار شد، عده‌ای سودجو برای سوجویی خود به این بازار ورود کردند که دستگاه‌های نظارتی، سازمان‌های حمایت و تعزیرات برای آن‌ها پرونده تخلف تشکیل داده اند و با آن‌ها برخورد لازم صورت خواهد گرفت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران