ملخ‌ها به تهران رسیدند / ۸ استان درگیر مبارزه هستند

  • 1400/02/11
  • 670 بازدید

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سطح مبارزه با آفت ملخ بومی در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۵۰۰۰ هکتار گزارش شده است و هم اکنون ۸ استان درگیر مبارزه با این نوع آفت هستند.

مسعود لطیفیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: در سال جاری مبارزه با ملخ‌های بومی، در سطحی حدود ۵۵۰۰۰ هکتار در حال انجام است.


وی گفت: بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۸ استان درگیر مبارزه با ملخ‌های بومی شده‌اند.


لطیفیان این ۸ استان را گیلان، زنجان، قزوین، کردستان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی و گلستان نام برد.


معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور اذعان کرد: در سه استان گیلان، زنجان و قزوین پوره ملخ‌های بومی غالبا مراکشی بوده و در سن ۴،۵ و بالدار نسل جدید با جمعیت بالا هستند که عملیات ردیابی و مبارزه با اکیپ‌های ردیابی و مبارزه سازمان در حال انجام است. 

وی سطح مبارزه در استان گیلان را ۱۴۰۰۰ هکتار، زنجان را ۲۰۳۵۰ هکتار، قزوین را ۱۲۰۰۰ هکتار و در استان گلستان ۱۵۰۰ هکتار و اردبیل را ۵۰۰ هکتار اعلام کرد.  


مقام مسئول گفت: مبارزه در این استان‌ها ادامه دارد و پیش بینی می‌شود این سطوح افزایش خواهد داشت.   وی افزود : علاوه بر استان‌های نام برده در تهران نیز در سطح ۵۸۰ هکتار پوره‌های ملخ مراکشی ظاهر شده‌اند که بیشتر پوره سن یک، دو و سه هستند و مبارزه با آن‌ها ادامه دارد.    


لطیفیان با تاکید بر اینکه در برخی دیگر از استان‌های کانونی ملخ‌های بومی، کپسول‌های تخم درحال تفریخ و پوره‌ها در حال ظهور هستند،گفت: در تمامی این مناطق درگیر در این استان‌ها نیز عملیات پایش و ردیابی در حال انجام است و در زمان نیاز مبارزه آغاز خواهد شد.  


وی با بیان اینکه  هم اکنون استان کردستان در گیر ملخ‌های شاخک بلند بدون بال جنس اوارویستا و پلی سارکوس است، افزود: مبارزه با پوره ملخ‌های شاخک بلند بدون بال جنس اوارویستا و پلی سارکوس در شهرستان‌های سروآباد، بانه و مریوان استان کردستان در حال انجام هست که سطح مبارزه تاکنون به ۳۶۵۰ هکتار رسیده است.    


 لطیفیان گفت: این نوع ملخ  در آذربایجان غربی نیز دیده شده که در سطح ۶۰۰ هکتار مبارزه با ملخ شاخک بلند اوارویستا در ارتفاعات و مراتع سردشت آغاز شده است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران