یک میلیون تن چغندر قند پائیزه در کشوربرداشت می شود

  • 1400/04/03
  • 584 بازدید

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی از برداشت یک میلیون تن چغندر قند پاییزه خبر داد و گفت: ۱۰۳ هزار هکتار چغندر بهاره تاکنون در کشور کشت شده که بخشی از آن با تنش خشکسالی و کم آبی روبرو است.

پیمان حصادی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال جاری با توجه به اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی چغندر قند و استقبال کشاورزان از کشت چغندر بهاره، کارخانه های قند در ابتدای فصل کشت، نزدیک به ۱۱۰ هزار هکتار قرارداد کشت با کشاورزان منعقد کردند.


وی افزود: با این وجود به دلیل بروز بی سابقه خشکی در کشور و کمبود شدید منابع آبی، چغندرکاران بخشی از قراردادهای کشت خود را با کارخانه های قند فسخ کردند و سطح کشت نسبت به قراردادها کاهش یافت.


حصادی پیش بینی کرد: عملکرد تولید چغندرقند بهاره در واحد سطح با توجه به خشکسالی سال جاری آن گونه که در ابتدای فصل انتظار می رفت، نباشد.


مقام مسئول درباره کشت پائیزه چغندر قند در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز یادآور شد: در سال زراعی جاری ۲۷ هزار هکتار چغندر پائیزه در کشور کشت شد و استان های خوزستان با ۱۸ هزار هکتار و گلستان با ۴هزار و ۴۰۰  هکتار بیشترین سطح کشت چغندر قند را به خود اختصاص داده اند.


وی با بیان اینکه برداشت چغندر پائیزه از مزارع آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۱۵ هزار هکتار چغندر قند پائیزه از مزارع برداشت شده و کشاورزان نزدیک به یک میلیون تن چغندر قند تولید شده را به کارخانه های قند تحویل داده اند.


حصادی گفت: خشکسالی و کمبود آب از یک طرف و افزایش دمای هوا و کمبود کامیون برای حمل به موقع چغندر تولیدی به ویژه در استان خوزستان موجب شده برداشت با سختی و کندی صورت گیرد.


وی افزود: بیم آن می رود که در صورت عدم تخصیص آب و تامین کامیون به اندازه کافی، امکان برداشت بخشی از مزارع وجود نداشته باشد و در این صورت قسمتی از تولید از بین می رود.


حصادی در مورد نیشکر اظهار داشت: در سال گذشته وضعیت نیشکر نسبت به سال ۹۸ بهبود یافت به طوری که تولید شکر نیشکری از حدود ۴۱۵ هزار تن در سال ۹۸ به ۸۲۰ هزار تن در سال ۹۹ افزایش یافت.


طبق پیش‌بینی‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار بود در سال ۹۹ بیش از پنج میلیون تن چغندر قند بهاره و پاییزه در کشور تولید شود که از این میزان نزدیک یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شکر خام استحصال خواهد شد.


سال ۹۸ نیز سه میلیون و ۸۳۳ هزار تن چغندر قند پاییزه و بهاره در سطح بیش از  ۸۰ هزار هکتار کشور تولید شد که از این میزان ۹۲۵ هزار تن شکر استحصال شده است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران