روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تن مرغ در کشور توزیع می شود

  • 1400/05/16
  • 517 بازدید

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از عرضه روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: گرانی فعلی مرغ در سطح بازار ناشی از مشکلات سیستم توزیع است.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی بیان کرد: بنابر آخرین تصمیم گیری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مولفه های تولید برای واحدهای مرغداری ۲۰ درصد افزایش یافت که با این وجود نرخ تمام شده هر کیلو مرغ زنده بالای ۲۰ هزار تومان است، درحالیکه برخی مرغداران بنابر توافق با کشتارگاه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر مرغ تولیدی را عرضه می کنند.


مقم مسئول گفت: با عرضه هر کیلو مرغ زنده حداکثر یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب، مرغ گرم نباید بالاتر از ۲۷ هزار تومان در بازار بدست مصرف کننده برسد.


وی افزود: بنابر ساز و کار تعریف شده مرغداران نمی توانند خارج از شبکه اقدام به عرضه مرغ کنند، در حالیکه نبود نظارت کافی منجر به انحراف در توزیع و دلال بازی‌ در این حوزه شده است که ابن موضوع بر گرانی دامن می زند.


اسداله نژاد با بیان اینکه نظارت دقیقی از کشتارگاه به بعد تا خرده فروشی بر بازار وجود ندارد، تصریح کرد: نبود نظارت بر سیستم توزیع منجر به عرضه وسیع مرغ در قالب بسته بندی و قطعه بندی با قیمت‌های عجیب در بازار شده است.


وی درباره آینده بازار مرغ اظهار کرد: وضعیت خوبی برای بازار متصور نیستیم که امیدواریم سیاست گذاری دولت جدید به گونه ای باشد که اشکالات فعلی مرغداران مرتفع شود و بازار به آرامش برسد.


اسداله نژاد با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی‌ تعریفی ندارد،تاکید کرد: مرغدارانی که در دوره جدید جوجه ریزی کردند، به رغم واریز پول نهاده بدستشان نرسیده، همچنین طی ۱۶ روز اخیر سامانه بازارگاه سهمیه ای برای مرغداران در نظر نگرفته است که تمامی این عوامل چالش هایی برای مرغداران بواسطه خرید نهاده از بازار آزاد ایجاد کرده است.


نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از افزایش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: علی رغم آنکه قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته بود، مجدد با شیب صعودی به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که با نرخ مصوب خود اختلاف معناداری دارد.


وی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم‌ افزایش هزینه های تولید، اصلاح قیمت صورت نگرفته است که با این وجود مرغداران کماکان با نرخ ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می کنند که امیدواریم سیاست گذاری دولت بعد به گونه ای باشد که سودجویی در بحث مرغ به حداقل برسد.


نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه عرضه روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تن مرغ در سطح کشور نیاز بازار را پوشش می دهد، گفت: آمارها نیاز به راست آزمایی دارد چرا که در صورت صحت آمار، انحرافاتی در بازار رخ می دهد که باید مورد بررسی قرار گیرد.


 




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران