صادرات ۶ هزار و ۲۱۰ تن کنسرو ماهی به کشورهای هدف

  • 1400/05/20
  • 592 بازدید

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: طبق آمار سال ۹۹ از لحاظ وزنی حدود ۶ هزار و ۲۱۰ تن کنسرو ماهی با ارزآوری ۲۴ میلیون دلاری به کشورهای هدف صادر شده است.

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران بیان کرد: این میزان صادرات در سال ۹۸  از لحاظ وزنی سه هزار و ۱۱۵ تن انواع کنسرو به ارزش تقریبی ۱۵ میلیون دلار بوده است.


مقام مسئول افزود: کنسرو ماهی از ایران به خارج کشور صادر می شود که همین امر می تواند به کارخانجات کمک کند مخصوصا برای کارخانجاتی که ماهی وارداتی استفاده می کنند.


به گفته وی، اکنون سالانه بخشی از کنسرو ماهی تولیدی ایران به کشورهای عراق،  حوزه سی ای اس (مشترک المنافع)، جنوب خلیج فارس و ارمنستان صادر می شود.


گلشاهی تصریح کرد: قیمت کنسرو ماهی در کشور ما از دو عامل مستقیم قیمت قوطی، روغن، نمک و ماهی و غیرمستقیم هزینه ای سربار کارخانجات (حقوق دستمزد، حمل و نقل و انرژی) تبعیت می‌کند.


وی یاد آور شد: در این چند ساله اخیر قیمت مواد اولیه تولید از جمله ورق قوطی و روغن و ماهی افزایش پیدا کرده و به تبع سایر هزینه ها قیمت ها تعدیل شده است.


مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: اکنون میانگین قیمت کنسرو ۸۰ گرمی ماهی تون در روغن گیاهی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است حال ممکن است به دلیل بسته بندی مقوایی این عدد ۱۰۰ تومان افزایش یا کاهش داشته باشد.


وی افزود: اگر افزایش قیمتی رخ دهد فاصله قیمت تخفیفی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزارو ۵۰۰ تومان به تدریج پر می شود البته این مهم نیز بستگی به کیفیت و تولید ماهی وارداتی و داخلی  و قیمت ارز بستگی دارد.


به گفته گلشاهی، به نظر می رسد که شاید زمانی به این نقطه برسیم قیمت ها به دلیل شرایط تولیدی استان های جنوبی کشور و به تبع قیمت های ارزی و هزینه های تمام شده تولید، کاهش یافته یا حتی تعدیل یابد.


وی درباره ادعای کاهش مصرف ۵۰ درصدی کنسرو ماهی گفت: این رقم قابل تایید سازمان شیلات ایران نیست، زیرا با افت شدید تولید روبرو نیستیم. شاید برخی نقاط خاص در استان های مختلف کاهش فروش داشته باشند


گلشاهی گفت: قیمت ماهی بین ۳۸ هزارو ۵۰۰ تا ۴۰ هزارو ۵۰۰ تومان و وارداتی بالای ۵۰ هزارتومان است.


مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در پایان یاد آور شد: برخی کارخانجات، تولیدشان بر مبنای ماهی وارداتی بوده که همچنان در حال تولید هستند، البته میزان وارداتشان کاهش یافته است.  برخی کارخانجات که ماهی داخلی دریافت می کردند همچنان به تولیدشان ادامه می‌دهند.  برخی کارخانجات نیز تغییر رویه داده و به جای ماهی وارداتی از ماهی داخلی استفاده می کنند.


 




خبرگزاری ایرنا