صادرات میوه ایران به روسیه 50 درصد افزایش یافت

  • 1400/07/24
  • 646 بازدید

آمارها حاکی از آن است که صادر کنندگان میوه ایرانی به روسیه عملکرد خوبی را در حوزه جذب مشتری داشته و فروششان 1.5 برابر شده است.

به گزارش ایست‌ فروت، در سه ماهه نخست امسال ایران 196 میلیون دلار به روسیه صادرات میوه و خشکبار داشته است. 


آمارها نشان می‌دهد صادرات میوه به روسیه در 9 ماه نخست سال 2021 نسبت به مدت مشاله سال گذشته 50 درصد رشد داشته است. 


آندره یارماک، کارشناس مرکز سرمایه‌گذاری فائو می‌گوید: دلیل افزایش صادرات میوه و خشکبار ایران به روسیه موانعی است که این کشور طی سال گذشته در واردات محصولات مشابه از ازبکستان و مولداوی داشته است. 


وی اظهار کرد:‌ ایران می‌تواند اقلام مختلفی از میوه و خشکبار را ارائه کرده و تقریبا در تمام سال آنها را تأمین کند که از این منظر در مقایسه با دیگر رقبا  جایگاه برتر را دارد. 


یارماک افزود: در حالی که صادرکنندگان اهل مولداوی خیلی علاقه‌ای به تبلیغات محصولات خود ندارند اما صادرکننده میوه ایران در زمینه ترویج محصولات خود بسیار فعال هستند. 


این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: ایران در تبلیغات به‌ خصوص از طریق تلگرام برای کالاهای خود بسیار فعال است. سیب یکی از اصلی‌ترین میوه‌های صادراتی ایران به روسیه است به‌ گونه‌ای که در 9 ماه نخست امسال صادرات سیب ایران به روسیه نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر شده و به 125 هزار تن رسیده است کیوی با 37 هزار تن، هندوانه با 27 هزار و 400 تن، هلو و شلیل با 26 هزار و 600 تن، کشمش با 12200 تن و خرما با 7400 تن از پرفروش‌ترین کالاهای صادراتی ایران به روسیه بوده است. 


افزایش 50 درصدی صادرات میوه ایران به روسیه در حالی محقق شده است که برخی کارشناسان می‌گویند ممکن است این آمارها کمتر از میزان واقعی باشد چرا که بخشی از میوه‌های ایران از کشورهای ثالث به روسیه صادر می‌شوند.



خبرگزاری فارس