صادرات روزانه ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی به عراق

  • 1400/08/11
  • 464 بازدید

رئیس اتحادیه بار فروشان گفت: در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ تن گوجه فرنگی بوته‌ای به کشور عراق صادر می‌شود.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بار فروشان، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز سبب تمایل کشاورزان برای عرضه گوجه به متقاضیان عراقی شده است، اذعان داشت: در حال حاضر روزانه بیش از ۵۰۰ تن گوجه فرنگی بوته‌ای به کشور عراق صادر می‌شود.


مقام مسئول با بیان اینکه همه گوجه‌های گلخانه‌ای تولید شده به کشورهای حوضه خلیج فارس صادر می‌شود، افزود: در حال حاضر قیمت گوجه در بازار داخلی ۷ تا ۱۰ هزار تومان است درحالی که کشاورزان می‌گویند متقاضیان عراقی گوجه را روی زمین ۹ تا ۱۰ هزارتومان می‌خرند.


دارایی نژاد با اشاره به برگزاری جلساتی با کشاورزان برای عرضه این محصول به بازار داخلی اظهار کرد: ما از کشاورزان خواستیم تا اول بازار داخلی تأمین شود و مازاد تولید خود را صادر کنند که البته به دلیل بالا بودن نرخ ارز تمایل آن‌ها برای صادرات بیشتر است.


وی تصریح کرد: کشاورزان دلیل صادرات را، هزینه بالای تولید و خرید کود، بذر و سم به نرخ ارز آزاد عنوان کردند ضمن اینکه قیمت‌های داخلی جذابیتی برای عرضه محصول به بازار ایجاد نمی‌کند.


رئیس اتحادیه بار فروشان، تاکید کرد: اخیراً شاهد هستیم که قیمت رب گوجه افزایش چشمگیری داشته است، و کارخانه داران گوجه را در زمان فراوانی و با قیمت ۱۵۰۰ تا ۳,۰۰۰ تومان خریداری و به رب تبدیل می‌کنند اما چرا قیمت رب الان گران شده، سوالی است که جواب آن برای ما هم مشخص نیست.



خبرگزاری مهر