زنجان رتبه اول تولید زیتون در کشور

  • 1400/08/29
  • 561 بازدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان زنجان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن رتبه نخست تولید زیتون کشور را دارد.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، در جلسه شورای اداری استان زنجان که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد اظهارکرد: این استان با ۸۰۰ هزار هکتار، چهار درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد و  سالانه سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کند.


مقام مسئول گفت: این استان از نظر ریالی ۲ درصد و سالانه ۱۸ هزار میلیارد تومان از تولیدات محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.


وی افزود: سهم زنجان در ارزش افزوده محصولات کشاورزی۱۷ درصد بوده و ۳۲ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است. و این استان سالانه صادرات ۳۵ میلیون دلار محصولات کشاورزی دارد.


ساداتی نژاد بیان داشت: اگر در استان زنجان به مرکزیت شهر زنجان دایره ۳۵۰ کیلومتری ترسیم شود،  ۴۵ درصد جمعیت ایران در این شعاع قرار می گیرند که از نظر پدافند غیرعامل، مرکزی برای تامین کالاهای اساسی برای این میزان از جمعیت کشور و لجستیک تامین مواد غذایی و نهاده های دامی است.


وی گفت: در استان زنجیره خوبی در تولید صنایع غذایی، گوشت قرمز، بوقلمون، گیاهان دارویی و طیور انجام شده است که باید توسعه یابد و این مهم از قابلیت های زنجان محسوب می شود.


ساداتی نژاد با اشاره به اینکه زنجان ۳۰ هکتار گلخانه دارد، اظهارداشت: این مهم باید بیش از ۶۰۰ هکتار بود که برای توسعه این پروژه در استان تسهیلات مناسب برای این حوزه انجام و سرمایه گذاران به آن هدایت شوند.


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۶۰۰ خانوار عشایری در استان زنجان داریم، گفت: هفت و نیم میلیارد تومان در راه است و پنج و نیم میلیارد تومان نیز برای انتقال آب آشامیدنی در محدوده های عشایری تخصیص می یابد.


ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه های نوین آبیاری تخصیص یافته و ۱۵۰ میلیارد تومان برای ۱۰ سد معیشتی حائز اهمیت برای کشاورزان تخصیص می یابد.


 




خبرگزاری ایرنا