واردات برنج به ۷۸۶ هزار تن رسید

  • 1400/09/21
  • 550 بازدید

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: از ابتدای سال در مجموع ۷۸۶ هزار تن برنج وارد شده که یک سوم آن توسط بخش دولتی بوده است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار کرد: بنابر آمار تا قبل از دوره ممنوعیت ۴۶۶ هزار تن و از ابتدای دوره ممنوعیت تا ۱۲ آذر حدود ۳۲۰ هزار تن برنج وارد شد. ۲۵۰ هزار تن از برنج وارداتی ایام ممنوعیت توسط بخش دولتی وارد شده است.


 وی افزود: از ابتدای سال در مجموع ۷۸۶ هزار تن برنج وارد کشور شده که یک سوم توسط بخش دولتی و حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار تن هم بخش خصوصی وارد کرده است.


 مقام مسئول تصریح کرد: با رفع دوره ممنوعیت از ابتدای آذر تاکنون حدود یک میلیون تن برنج ثبت سفارش شده که در ۴ ماه پایانی سال به طور متوسط ماهیانه حداقل ۱۲۰ هزار تن برنج باید وارد شود. و قیمت هر کیلو برنج پاکستانی در عمده فروشی ۲۵ هزار تومان است و قیمت هر کیلو برنج هندی برای مصرف کننده ۲۸ هزار تومان تمام می‌شود.


  کشاورز اذعان داشت:  بنابر آمار انجمن تولیدکنندگان، بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شده است که در صورت صحت این آمار و عرضه کافی محصول نباید در بازار شاهد افزایش بی رویه قیمت باشیم. و با توجه به نوسانات برنج ایرانی یا آمار اعلامی تولید صحیح نیست یا عده‌ای دلال با سوء استفاده و احتکار محصول به دنبال گرانی هستند که دستگاه‌های مسئول باید ورود کنند چرا که قیمت برنج ایرانی به اندازه کافی افزایش داشته است.


 دبیر انجمن واردکنندگان برنج یاد آور شد: با استمرار روند افزایشی قیمت برنج خارجی، متقاضیان به سمت برنج خارجی می‌روند که در نهایت این امر ممکن است منجر به تغییر ذائقه آن‌ها شود. و زمانی که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اذعان می‌کند که نه تنها با پاکستان بلکه با هیچ کشوری در قبال فروش نفت تهاتر نداریم، پس این موضوع منتفی است. تنها این احتمال وجود دارد که در قبال صادرات دیگر کالا‌ها همچون برق این امر صورت گیرد که به دلیل شرایط تحریم کشور پاکستان اجازه تهاتر را نمی‌دهد.

 

 




اقتصادآنلاین