اجرای کشت قراردادی گندم در مزارع دیم از سال آینده

  • 1400/10/11
  • 574 بازدید

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: در طرح کشت قراردادی امسال دیم‌زارها نبودند، ولی برای سال آینده قرار است دیم‌زارها در طرح کشت قراردادی قرار بگیرند و خدماتی که به صورت نهاده‌های نسیه یا مدت‌دار به کشاورزان تعلق می‌گیرد در دیم‌زارها نیز اتفاق ب

علی‌قلی ایمانی ،نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور، در خصوص وضعیت اجرای طرح کشت قراردادی گندم، گفت: امسال طرح کشت قراردادی گندم به صورت آزمایشی اجرا شده تاکنون این طرح در ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۵۰ هزار هکتاری که برای ۷ استان در نظر گرفته بودند محقق شده است.

 

وی افزود: به دلیل اینکه سال اول اجرای طرح کشت قراردادی گندم بود و این طرح نیز دیر ابلاغ شد در فرآیند کار یکسری مشکلات وجود داشت، ولی شروع خوبی را در این طرح داشته ایم.

ایمانی بیان کرد: سازمان تعاون روستایی ایران مسئول اجرای طرح کشت قراردادی گندم در ۱۰ استان است و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از این طریق انجام شده است.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور اظهارکرد: قرار است بررسی‌های میدانی صورت بگیرد تا معایب و محاسن این طرح مشخص شود و برای سال آینده در شهریور‌ماه یعنی قبل از آغاز سال زراعی، شروع این طرح اتفاق بیافتد.

وی در ادامه گفت: شروع کشاورزی قراردادی با این مضمون است که بذر، کود، سم و بیمه به صورت بسته کامل تهیه شود تا زمانی که کشاورز برای انعقاد قرارداد می‌رود تمام نهاد‌ها را دریافت کند.

ایمانی خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام شده در مصرف کود‌های پایه نسبت به سال گذشته افزایش را داشته‌ایم و به دلیل گرانی کود و نداشتن توان خرید کشاورزان به کمک کشت قراردادی درصد زیادی از میزان کود مصرفی را افزایش داده‌ایم.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: برنامه سال آینده این است که آسیب شناسی و بررسی‌های صورت بگیرد و امیدواریم در سایر محصولات دیگر مثل گندم کشت قراردادی داشته باشیم تا از ضرر و زیان تولید کنندگان و افزایش قیمت‌های بی‌رویه مصرف کنندگان جلوگیری کنیم و الگوی کشت نیز اتفاق بیافتد.

وی تأکید کرد: در طرح کشت قراردادی امسال دیم‌زارها نبودند، ولی برای سال آینده قرار است دیم‌زارها در طرح کشت قراردادی قرار بگیرند و خدماتی که به صورت نهاده‌های نسیه یا مدت‌دار به کشاورزان تعلق می‌گیرد در دیم‌زار‌ها نیز اتفاق بیافتد.


 




خبرگزاری میزان