راهکارهای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات صادراتی کشاورزی

  • 1400/10/15
  • 553 بازدید

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سه راهکار برای جلوگیری از برگشت خوردن محصولات صادراتی کشاورزی ارائه داد.

شاهپور علایی مقدم،رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ، در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی افزود: نخست اینکه گواهی سلامت توسط سازمان غذا و دارو برای محصولات صادراتی صادر شود، دوم؛ سامانه ای راه اندازی شود که تمام فرایند تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده در آن ثبت شود و در حقیقت اطلاعات کاملی از تولید کنندگان و کارشان داشته باشیم. سوم؛ به تمام مراحل تولید توسط این سامانه نظارت وجود داشته باشد.


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه تاکید طرف های روسی درباره برگشت خوردن فلفل های صادراتی به نظارت دقیق بر بستر تولید است، گفت: روش های نظارت در دنیا عوض شده و به جای اینکه سلامت خود محصول را در نظر بگیرند می خواهند بستری که محصول در آن پرورش یافته نظارت داشته باشند.


علایی مقدم تاکید کرد که از سال 98 تاکنون به هر دلیل نتوانسته ایم سامانه مرتبط با آن را راه اندازی کنیم.


به گفته این مسئول به دلیل نبودن بانک اطلاعاتی دقیق از تولید کنندگان و زمین هایشان و نحوه توزیع محصولاتشان امکان نظارت دقیق بر آنها تاکنون وجود نداشته است.


وی گفت: به زودی سامانه سماک راه اندازی می شود و تولید کنندگان اطلاعات خود را آنجا ثبت خواهند کرد و بانک اطلاعاتی تولید کنندگان تکمیل خواهد شد.


*اصلاح قانون حفط نباتات کلید خورد


علایی مقدم با بیان اینکه قانون حفط نباتات در کشور مربوط به سال 1346 است، گفت: بر اساس این قانون برای صادرات محصولات کشاورزی، گواهی بهداشتی که سازمان حفظ نباتات صادر می کند کفایت می کند اما اکنون قاعده کشورها تغییر کرده و آنها گواهی سلامت هم می خواهند که از این به بعد سازمان غذا و دارو باید این گواهی را صادر کند.


 وی در بخش دیگری از صحبت های خود، بازتاب برگشت خوردن 4 قلم محصول صادراتی کشاورزی از کشورهای روسیه، هند، ازبکستان و قطر در رسانه ها و فضای مجازی را هجمه شدید خواند و از سلامت محصولات کشاورزی در ایران دفاع کرد.


علایی مقدم پایین بودن سرانه مصرف سم در کشور را دلیل سلامت محصولات کشاورزی عنوان کرد که در ایران 400 گرم و در دنیا 4 برابر این میزان به ازای هر فرد است.


*امنیت دفاعی در گرو امنیت غذایی است


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه صحبت ها امنیت غذایی را لازمه امنیت دفاعی در کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به محدودیت زمین و آب باید بهره وری آب و تولید کشاورزی افزایش یابد.


وی با انتقاد از این عملکردها افزود: بهره وری آب در دنیا 92 اما در کشور ما 70 درصد است، فاصله 10 برابری بین عملکرد تولیدات کشاورزان معمولی و خبره وجود دارد و تولید به ازای یک متر مکعب در ایران 900 گرم اما در دنیا 2.5 کیلوگرم است.