عملیاتی شدن ۶.۵ میلیون هکتار آبخیزداری در کشورتا پایان امسال

  • 1400/11/05
  • 445 بازدید

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور، تا پایان امسال ۶.۵ میلیون هکتار آن عملیاتی می شود.

«مسعود منصور»، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات مورد نیاز در دستیابی به حد نصاب تعیین شده ( ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری) در قانون موفق نبودیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به موانع و راهکارهای توسعه آبخیزداری در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام  می شد، اما تا پایان سال ۱۴۰۰ که پایان برنامه ششم توسعه است حدود ۶.۵ میلیون هکتار از عملیات آبخیزداری در کشور اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبار در دستیابی به حد نصاب تعیین شده در قانون موفق نبودیم، تصریح کرد: تا سال ۹۶ از ۲ هزار میلیارد تومان مصوب قانون، سالیانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری تخصیص داده شد.

«علیرضا عباسی» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این برنامه گفت: در چند دهه اخیر میزان بارندگی از ۲۵۰ میلیمتر سالیانه به ۲۳۰ میلیمتر رسیده که حدود ۱۵ میلیمتر کاهش داشته است، ضمن اینکه توزیع بارش‌ها از نظر مکانی و زمانی نیز در کشور شرایط مناسبی نداشته است.

کارشناس سیاستگذاری آب گفت: در طول برنامه پنجم و ششم به‌طور متوسط ۸ درصد بودجه فصل منابع آب کشور به مقوله آبخیزداری تخصیص داده شده است و ۹۲ درصد بودجه‌ فصل منابع آب کشور خرج عملیات‌های سازه‌ای در حوزه وزارت نیرو به مدیریت آب‎های سطحی شده است.

«حمید سینی‌ساز» با بیان اینکه متأسفانه آمایش درستی در کشور نداریم، تاکید  کرد: طبق تحقیقات، در سال‌های گذشته مهاجرت جمعیت تابع انتقال آب از جایی به جای دیگر بوده است.

این کارشناس سیاستگذاری آب اظهارداشت: توسعه کشور به تغییر در ترکیب آمایش جمعیتی کشور منجر شده است، زیرا جمعیت جایی مهاجرت می کند که آب مورد نیاز نیز تامین شده  باشد.

به گفته سینی ساز، آمارها نشان می دهد که از سال ۶۵ تا ۹۵ جمعیت از جایی به جای دیگری مهاجرت کرده که آب نیز به آنجا منتقل شده است و اگر ما بتوانیم بارش ها را در سفرهای زیرزمینی ذخیره کنیم می توانیم به توسعه سرزمینی آبخیزداری امیدوار باشیم.



خبرگزاری ایرنا