خودکفایی برنج اولویت دولت در بخش کشاورزی است

  • 1400/11/09
  • 522 بازدید

وزیر جهاد کشاورزی برنج را دومین کالای کشاورزی پر مصرف و استراتژیک دانست و گفت: خودکفایی در تولید برنج و قطع واردات اولویت‌ دولت سیزدهم است و گیلان در این مسئله نقشی اساسی دارد.

سیدجواد ساداتی نژاد  اظهار داشت: استان گیلان با داشتن ۴۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، سه درصد از اراضی کشور را دراختیار دارد و ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محصولات آن دارد ضمن اینکه ۶۰۰ میلیون دلار صادرات سالانه د ارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مسایل مهم کشور، تولید محصول برنج است که هم اینک، یک میلیون تن در سال واردات این محصول را داریم و یکی از اهداف دولت سیزدهم، خودکفایی در این محصول استراتژیک است.

وی اضافه کرد: با توجه به این امر، زهکشی اراضی نیاز است که سه استان شمالی گیلان، مازندران  و گلستان برای این امر درنظر گرفته شده و برای زه کشی اراضی گیلان، ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد بیان کرد: برای بازسازی ، نوسازی و جوان سازی باغات چای و مرکبات استان گیلان، ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفته شده و با وجود اینکه گیلان یکی از مراکز مهم تولید فندق و کیوی در کشور محسوب می‌شود، برای مرکز تحقیقات این ۲ محصول نیز ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اخیر محصولات کشاورزی مربوط به فلفل دلمه است و به همین دلیل سه پست جدید قرنطینه با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای سلامت محصولات و مبارزه با آفات کشاورزی درنظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی به محصول خاویار نیز اشاره و اظهار کرد: بحث خاویار به عنوان یک سرمایه محسوب می شود و برای تولید و افزایش این محصول، ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا پرورش ماهیان خاویاری افزایش یابد ضمن اینکه ۴۰ میلیارد تومان برای تقویت یگانهای جنگلبانی ، ۴۰ میلیارد تومان برای آبخیزداری و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای نوسازی شالیکوبی در نظر گرفته شده است. 

 

 

 




خبرگزاری ایرنا