فرآورده های جدید از زیتون امسال وارد بازار می شود

  • 1394/05/07
  • 1084 بازدید

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از ورود چهار فرآورده جدید از زیتون ، در سالجاری به بازار کشور خبر داد.

محمد رمضانی ملک رودی روز سه شنبه در نشست با مسوولان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: کلوچه زیتون ، دمنوش برگ زیتون ، تفاله خشک شده زیتون و عرق برگ زیتون ، چهار محصول تازه به بازار کشور معرفی می شوند.

وی ادامه داد: برخی از این محصولات پیش از این ، در رودبار به صورت آزمایشی تولید می شدند و امروز در برخی استانهای مستعد در پرورش باغ های زیتون ، در حال تولید است.

رمضانی با اشاره به قابلیت تولید فرآورده های مختلف از زیتون خاطرنشان کرد: در اروپا از برگ تفاله زیتون ، پساب کارخانه های فرآوری زیتون ، برای تولید کربن فعال شده ، حلّال های مختلف و انواع مواد صنعتی استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت زیتون کشور باید به صورت تشکل حمایت و هدایت شود ، گفت: تولید زیتون در کشور باید به صورت بِرند و با ایجاد تشکل با مشارکت دولت و تولیدکنندگان پیش برود.

وی به کم آبی ، شوری آب ، بیماری ها و آفات ، کمبود مکانیزاسیون و ... به عنوان مشکلات تولید زیتون در داخل کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تولید داخلی زیتون با مشکلاتی مواجه است ، در حالی که کشورهای همسایه سطح زیر کشت زیتون زیادی دارند ، به طور مثال ترکیه 700 هزار هکتار زیتون کاری دارد.

به گفته رمضانی ، کشورهای همسایه به دلیل نفوذ ماشین های کشاورزی در باغ ها ، حمایت از باغداران زیتون ، پرداخت یارانه به تولید روغن زیتون ، موقعیت مناسبی در صنعت زیتون پیدا کرده اند.

وی ایجاد تشکل های زیتون در قالب صندوق ملی زیتون با حمایت و مشارکت مالی 49 درصدی دولت و 51 درصدی تولیدکنندگان ، در کنار ارتقای دانش فنی را بهترین راه کمک به کشت و صنعت زیتون با هم افزایی داخلی عنوان کرد.

100 هزار باغ زیتون در ایران وجود دارد که 93 هزار تن محصول در سال 93 از این باغ ها برداشت شد.

زیتون گونه گیاهی مقاوم در برابر کم آبی ، به صورت روغن کشی و کنسرو ، قابلیت فرآوری دارد.



ایرنا