رشد 37 درصدی صادرات دام و طیور

  • 1394/05/17
  • 947 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هیچ تقاضایی از استرالیا و سایر کشورها برای واردات گوسفند نداشته‌ایم ، گفت: مقایسه آمارهای 3 ماهه ابتدای سال 94 با 93 ، رشد 37 درصدی صادرات دام و طیور و کاهش 47 درصدی واردات را نشان می‌دهد.

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی و در پاسخ به این سوال که چرا استرالیا خواهان صادرات گوسفند به ایران شده است ، آیا تقاضایی از سوی ایران در این زمینه وجود داشته ، گفت: خیر ، ما تقاضایی برای واردات گوسفند از استرالیا نداریم ولی اینکه کشورهای مختلف در جهت منافع اقتصادی خودشان مباحثی را مطرح کنند و به فکر یافتن بازارهای صادراتی باشند ، کاملا طبیعی است.

وی با بیان اینکه تا یک دهه قبل ، ایران در زمینه واردات مواد پروتئینی جزء کشورهای رده اول دنیا به شمار می‌رفت ، افزود: مطرح شدن ایران به عنوان یک بازار صادراتی خوب توسط وزیر کشاورزی استرالیا از سابقه قبلی ما در مورد واردات مواد پروتئینی نشأت گرفته و قطعا تصورشان بر این بوده که در دوران پسا‌تحریم می‌توانند روی بازارهای صادراتی ایران حساب کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی تصریح کرد: شرایط کشور در زمینه تولید مواد پروتئینی در سال‌های اخیر به گونه‌ای دیگر رقم خورده ، به طوری که علاوه بر تأمین نیاز داخلی مازاد تولید را هم به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم.

رکنی با تأکید بر اینکه اصلا به دنبال واردات مواد پروتئینی از استرالیا و کشورهای دیگر نیستیم ، بیان داشت: ما به دنبال آن هستیم ، تا با بهره‌گیری از منابع ژنتیکی جدید در جمعیت محدود تولید را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه با محدودیتی که در تأمین علوفه مورد نیاز دام به دلیل شرایط اقلیمی کشور داریم ، افزود: اصلا به دنبال افزایش جمعیت دام نیستیم ، بلکه هدفمان کاهش تعداد دام‌ها و بازدهی بالاتر است.

رکنی بیان داشت: در 8 - 7 سال گذشته به طور متوسط واردات گوشت قرمز حدود 100 تا 200 هزار تن بود ، اما سال 92 میزان واردات به 91 هزار تن و سال 93 به 60 هزار تن کاهش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امیدواریم سیر کاهشی واردات گوشت قرمز در سال 94 هم ادامه یابد.

رکنی با بیان اینکه مراودات خودمان را با واردات و صادرات باید با کشورهای دیگر حفظ کنیم ، گفت: بنابراین باید در طول سال مزیت‌های کشورمان را رصد کنیم و این مزیت‌ها در مقاطع مختلف ممکن است با صادرات و واردات رقم بخورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه باید توازن واردات و صادرات را به نفع صادرات کم کنیم ، افزود: ارمغان خوب سال گذشته در بخش کشاورزی این بود که 8 میلیارد دلار توازن منفی بخش کشاورزی در سال 92 به 5.5 میلیارد دلار در سال 93 کاهش یافت و به این ترتیب توازن ما 2.5 میلیارد دلار مثبت شد.

* رشد 37 درصدی صادرات دام و طیور

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای امسال در زمینه صادرات محصولات دامی شرایط کشور مثبت و واردات کاهش داشت ، افزود: در سه ماهه سال گذشته در حوزه دام و طیور سرجمع صادرات 241 میلیون دلار بوده اما صادرات در 3 ماهه نخست سال 94 با 37 درصد رشد به 331 میلیون دلار رسیده است.

رکنی افزود: همچنین صادرات دام زنده در سه ماهه اول سال گذشته کمتر از 10 میلیون دلار بوده اما در مدت مشابه سال جاری بیشتر از 70 میلیون دلار دام زنده صادر شده و این به معنای آن است که از پتانسیل‌های داخلی برای صادرات خوب استفاده می‌کنیم.

* کاهش 47 درصدی واردات دام و طیور

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در 3 ماهه ابتدای سال گذشته در حوزه دام و طیور 255 میلیون دلار واردات انجام شده اما در 3 ماهه ابتدای سال با 47 درصد کاهش این عدد به 137 میلیون دلار دلار واردات دام و طیور کاهش یافته است.

رکنی با اشاره به اینکه تجارت سالانه 3 میلیون تن گوشت مرغ در دنیا در کشورهای همسایه ایران اتفاق می‌افتد ، گفت: بنابراین با حمایت از تولید‌کننده و اقتصادی کردن تولید و افزایش دانش فنی می‌توان در بازارهای رقابتی می‌توان از بخش زیادی از این بازارهای رقابتی بهره گرفت.

* شرایط صادرات طیور به روسیه فراهم شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی از فراهم شدن صادرات محصولات طیور به روسیه در آینده‌ای نزدیک خبرداد ، و گفت:‌ کشور روسیه بالاخره پس از بازدیدهای که از شرکت‌های مواد پروتئینی کشورمان داشت بالاخره یک شرکت ایرانی در زمینه تولید محصولات طیور را در سایت خودش سبز نشان داده و این اتفاق یعنی اینکه این شرکت می‌تواند به زودی محصولاتش از قبیل تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه را به شکل نامحدود به روسیه صادر کند.

طی ملاقات کن باستون وزیر مواد غذایی و کشاورزی استرالیا سفیر ایران در کانبرا ، وزیر کشاورزی استرالیا خواستار تقویت همکاری دو جانبه در زمینه تجارت گوشت و صادرات گوسفند استرالیا به ایران شده است.

براساس این گزارش: سایت استرالیایی ویکلی فارم طی گزارش با اشاره به ملاقات این دو مقام ایرانی و استرالیایی خاطرنشان کرد که تجارت میان ایران و استرالیا در زمینه صادرات گوسفند تقویت خواهد شد.

این گزارش با اشاره به جمعیت 80 میلیونی ایران نوشت ، در حال حاضر ، ظرفیت صادرات سالانه یک میلیون گوسفند به ایران وجود دارد.



فارس