صادرات ۸۶ میلیون دلار نان با وجود ممنوعیت

  • 1401/02/22
  • 477 بازدید

در حالی که بارها اعلام شده تاکنون صادرات نان به دلیل پرداخت یارانه به این صنف ممنوع بوده، آمار صادرات محصولات تولیدی با آرد در سال گذشته حاکی از صادرات بیش از ۸۶ میلیون دلار نان از ایران است.

به تازگی قیمت آرد صنف و صنعت آزاد شد و در پی آن قیمت محصولات آردی از جمله ماکارونی و نان فانتزی افزایش یافت. دولت یکی از دلایل اصلی حذف این یارانه را قاچاق آرد و محصولات آن و در نتیجه هدر رفت یارانه اعلام کرده است. در همین راستا اخیرا آمار صادرات محصولات تولیدی با آرد بررسی شد.

در سال ۱۴۰۰ کل محصولات تولید شده با آرد گندم که از ایران صادر شده دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۷۲ تن به ارزش ۴۷۰ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۲۲۵ دلار بوده است. با توجه به اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته ۴۸.۶ میلیارد دلار بوده، صادرات محصولات گندمی یک درصد از کل صادرات ایران بوده است.

اما نکته عجیب در این آمار، صادرات نان است. در سال گذشته ۹۴هزار و ۷۷۳ تن انواع نان به ارزش ۸۶ میلیون و ۵۵۶ هزار دلار از ایران صادر شده و این در حالی است که بارها اعلام شده صادرات نان به دلیل دریافت یارانه ممنوع است.

حتی اخیرا در پی حذف یارانه آرد صنف و صنعت، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم (نان‌های فانتزی) تهران گفته بود که با این افزایش قیمت‌ها حتما تقاضای نان‌های فانتزی کاهش می‌یابد و برای سرپا ماندن تولیدکنندگان پیشنهاد داد صادرات نان‌های صنعتی آزاد و مشکل تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برطرف شود.



خبرگزاری ایسنا