برای تولید ۶۰۷ هزار تن محصولات آبزی هدف‌ گذاری می شود

  • 1401/02/26
  • 411 بازدید

سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: ۶۰۷ هزار تن تولید آبزی برای سال ۱۴۰۱ در کشور هدف‌ گذاری شده که نزدیک به ۲۰ درصد آن دریا محور است.

مرتضی افراسیابی سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران بیان داشت: برای سال جاری تولید ۳۳۰ هزار تن در حوزه ماهیان گرمابی، ۲۱۵ هزار تن ماهیان سردآبی، ۷۶ هزار تن  ماهیان در منابع آبی دریاچه‌های پشت سدها، ۲ هزار تن تیلاپیا، ۷۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری، ۶۵ تن خاویار، ۷۰ هزار تن میگوی آب‌شور و نزدیک به ۱۰۰ تن آرتمیا و ۲۹۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

مقام مسئول افزود: بخش اعظم پرورش ماهیان خاویاری و نزدیک به ۷۰ هزار تن تولید میگو در آب‌های ساحلی انجام می‌شود و سال گذشته ۲۰۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید شد، پیش بینی می شود امسال این میزان تولید به ۲۱۵ هزار تن برسد، که ۹۵ درصد ماهیان سردآبی و ۶۵ تا ۷۵ درصد ماهیان گرمابی در داخل مصرف و مابقی صادر می‌شوند.

وی درباره تاثیر خشکسالی بر آبزی‌پروری تصریح کرد: کاهش بارش و محدودیت‌های آبی طی دو سال اخیر بر میزان تخصیص آب به آبزی‌پروری هم تاثیر گذاشته است و در برخی مناطق، منابع آبی خشک و یا کیفیت آن پایین آمده و دیگر مناسب آبزی‌پروری نیستند.

افراسیابی گفت: اکنون استان خوزستان و استان‌های داخلی یا غیر ساحلی که ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید را دارند، دچار تنش آبی شده‌اند. و با توجه به خشکسالی دیگر فرصت توسعه افقی در آب‌های شیرین را نداریم و در این آب‌ها افزایش تولید باید از طریق ارتقای بهره‌وری اتفاق بیفتد.

سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در پایان یاد آور شد، ما باید در تولیدات آبزیان خود را با تغییر اقلیم تطبیق دهیم و به سمت پرورش آبزیان در آب دریاها حرکت کنیم. 



خبرگزاری ایرنا