سورگم جایگزین ذرت می‌شود / برداشت ۲۰۰ هزارتن گندم در اصفهان

  • 1401/03/17
  • 600 بازدید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش‌ بینی می‌ کنیم از ۴۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

پیمان فیروزنیا مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه پاییز سال گذشته ۳۹ هزار هکتار از اراضی سراسر استان زیر کشت گندم آبی رفت، تصریح کرد: در سطحی حدود ۲۵ هزار هکتار نیز گندم دیم کشت شد.

وی با اشاره به اینکه کشت دیم گندم به طور عمده در شهرستان‌های غرب استان اصفهان انجام می‌شود، گفت: متأسفانه بارندگی‌ها به ویژه در بهار امسال وضعیت مناسبی نداشت و کاهش بارندگی باعث افت عملکرد اراضی دیم و خسارت خشکی به این مزارع می‌شود.

فیروزنیا، با بیان اینکه در بازگشایی زاینده‌رود در بهمن ماه سال گذشته بذر و کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان تأمین شد، افزود: در پی این بازگشایی در سطح حدود هشت هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان گندم، ۱۵۰۰ هکتار جو و ۲ هزار هکتار گلرنگ کشت شد.

وی تاکیدکرد: سال زراعی کنونی ۴۶ هزار هکتار در مجموع سطح زیر کشت بهنگام و تأخیری گندم استان اصفهان بوده است که در مناطق گرمسیری استان اکنون برداشت محصول آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۵۰۰ تن گندم تحویل به مراکز دولتی شده، ابراز داشت: امید است روند تحویل محصول مناسب باشد و از ۲۰۰ هزار تن گندمی که پیش‌بینی کردیم امسال از اراضی استان برداشت شود دستکم حدود ۶۰ درصد آن به دولت تحویل شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت اراضی گندم دیم مناسب نیست، گفت: با توجه به اینکه کشت دیم ۱۰۰ درصد وابسته به بارندگی است احتمال خسارت در این اراضی بیشتر است.

فیروزنیا خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۰ درصد از این سطح زیر کشت دیم حذف شود یا عملکرد آن برای برداشت مناسب نباشد و مابقی در حد ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو در هکتار عملکرد گندم دیم استان باشد.

سورگم جایگزین کشت ذرت می‌شود

مقام مسئول گفت: با توجه به وضعیت نامناسب آبی استان و نیاز به تأمین ذرت که محصولی آب بر است، به دنبال کشت سورگم دانه‌ای هستیم و هماهنگی شده تا از این پس سورگم دانه‌ای کشت شود و به عنوان جایگزین ذرت دانه‌ای مورد استفاده مرغداری‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون عمده ذرت مورد نیاز از خارج وارد می‌شود، افزود: برنامه ریزی می‌کنیم گیاهانی مانند سورگم را برای تأمین نهاده‌های دام و طیور جایگزین کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اذعان داشت: گندمی که در بهمن ماه کشت می‌شود به طور طبیعی به دلیل دیرهنگام بودن کشت با گندمی که در پاییز کشت شده حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افت عملکرد دارد و متأسفانه امسال شرایط جوی و وزش بادهای شدید و گرما، افزایش تبخیر و تعرق اراضی را بالا می‌برد و باعث خسارت خشکی به اراضی شرق شد.

وی با بیان اینکه کشت گلرنگ هم اکنون در مرحله گل گیاه است، خاطرنشان کرد: برای رشد و برداشت دانه گلرنگ یک نوبت دیگر آبیاری لازم است.



خبرگزاری مهر