برداشت ۱۷۷ تن دانه روغنی کلزا از مزارع قصرشیرین

  • 1401/03/19
  • 472 بازدید

رئیس جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: با میانگین عملکرد محصول کلزا به میزان یک تن در هر هکتار در مجموع ۱۷۷ تن ( ۱۷۷ هزار کیلوگرم) از مزارع زیر کشت این محصول برداشت شد.

مراد محمودیان‌ رئیس جهاد کشاورزی قصرشیرین بیان کرد: تمام محصول برداشت شده به قیمت هر کیلوگرم بیش از ۱۵ هزار تومان از کشاورزان به صورت خرید تضمینی مستقیم توسط کارخانه نازگل و کمیسیون خرید تعاون روستایی مستقر در شهرستان انجام و برای کارخانه روغن کشی نازگل کرمانشاه خریداری شد.

مقام مسئول افزود: از مزایای کشت کلزا و رونق گرفتن آن در شهرستان قصرشیرین نیاز به آبیاری کمتر و قرار گرفتن این محصول در تناوب کشت و بالا بردن کیفیت و حاصلخیزی خاک جهت محصول بعدی و مبارزه فیزیکی با رشد علف‌های هرز است.

وی اظهار کرد: بالا بردن ضریب خوداتکایی به روغن داخلی و کاهش نیاز و قطع وابستگی به روغن‌های خارجی از مزایای مهم توسعه کشت این محصول است.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و روغن کلزا نیز به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می‌باشد.

وی همچنین از پایان برداشت گندم در بخش مرزی سومار نفت شهر از توابع شهرستان قصرشیرین خبرداد و گفت: تاکنون هشت هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت شده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در مجموع ۳۱ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

 

 

 




خبرگزاری ایرنا