اجرا شدن طرح تولید برنج سالم‌ در کشور

  • 1401/06/13
  • 336 بازدید

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: امسال طرح تولید برنج سالم بدون هر گونه سم پاشی بصورت پایلوت اجرا شده است.

 حسین رنجبر اقدم رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی بیان کرد: مهم‌ترین یافته ارزشمندی که با همکاری موسسه برنج کشور انجام شده، تولید برنج سالم بدون هرگونه سم پاشی است تا نگرانی‌ها در این خصوص رفع شود.

وی افزود: مهم‌ترین آفات و بیماری‌هایی که در کانون‌های تولید برنج استان مازندران وجود دارد، بدون مبارزه شیمیایی مدیریت شده اند.

مقام مسئول تصریح کرد: کلیه ارقام برنج اعم از زودرس و دیررس تولید که در شمال کشور کاشته می‌شود، به نحوی مدیریت شد تا حد امکان نیازی به سم پاشی نداشته باشد و از راهکار‌های بیولوژیک برای مبارزه با آفات استفاده شد.  

رنجبر اقدم گفت: تولید محصول سالم و دانش بنیان کشاورزی از شعار‌های ما است که وزارت جهاد کشاورزی از این تولیدات حمایت می‌کند؛ بنابراین کشت برنج بدون آفات به صورت پایلوت در حال انجام است که امیدواریم در سال‌های آینده کشت برنج به این شیوه را در کشور توسعه دهیم.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی خاطر نشان کرد: انجام حداقل سم پاشی برنج از جمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در صورت لزوم برای سم پاشی  از آفت کش‌های زیست پایه یا آفت کش‌هایی که حداقل مخاطرات را داشته باشد، استفاده می‌شود.



باشگاه خبرنگاران جوان