زمان برداشت نارنگی زودرس استان‌های شمالی اول مهرماه اعلام شد

  • 1401/06/13
  • 374 بازدید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت: امسال زمان برداشت نارنگی زودرس با توافق‌ های انجام شده بین جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی استان‌های مازندران، گلستان و گیلان از اول مهرماه سال جاری تعیین شده است.

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران، با تاکید بر پرهیز از برداشت زودهنگام مرکبات اظهار کرد: به طور حتم از اول مهر میوه به طور طبیعی رسیده و شیرین شده است اما متاسفانه برخی از باغداران این میوه را در سال‌های گذشته به صورت کال و ترش می‌چیدند و در گرمخانه‌ها با گاز اتیلن آن را رنگ آوری می‌کردند که این اقدام آنان از نظر بهداشتی و تجاری مطابق با استانداردهای روز جهان نبود.

وی با بیان این که امسال طبق مصوبه نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی استان‌های شمالی کشور، زمان برداشت پرتقال ۱۵ آبان ماه و کیوی از ۱۵ مهرماه از باغات استان های مازندران، گیلان و گلستان اعلام شده است، افزود: با اجرای این طرح به طور حتم علاوه بر کاهش ضایعات، صادرات میوه‌های کیفی راحت تر انجام خواهد شد.

مقام مسئول بیان کرد: برداشت زود هنگام و رنگ آوری مرکبات برای سلامت مصرف کننده و جامعه به شدت مضر است و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت با پیگیری های اتاق بازرگانی به خوبی امسال برای رفع این چالش ورود کردند.

مهاجر دارابی اذعان داشت: البته کشاورزان این اقدامات را انجام نمی‌دهند و عده‌ای دلال برای اینکه میوه را به عنوان نوبرانه گران‌تر بفروشند اقدام به چنین کارهایی می‌کنند.

وی گفت: سال‌های گذشته برخی از واسطه‌ها و باغداران زودتر از زمان مقرر اقدام به برداشت مرکبات از باغات خود کردند که این امر به دلیل کامل نشدن شیرینی باعث ضایعات این میوه ها شده بود.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم این تصمیم مشترک اتاق های بازرگانی استان های شمالی کشور را طبق ابلاغ بخش نامه ای به کشاورزان استان مازندران اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از اول مهرماه آغاز خواهد شد و در این زمان تعیین شده باغداران آماده برداشت نارنگی های زود رس در سطح حدود۱۱ هزار هکتار خواهند شد.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تن محصول برداشت می شود.



خبرگزاری ایرنا