تکثیر گونه میگوی "کروما" و ماهی "سیبس" در ایران

  • 1401/06/21
  • 416 بازدید

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی گفت: با کمک بخش خصوصی از اروپا گونه جدیدی از میگو به نام کروما که بومی خلیج فارس و دریای عمان است، وارد شده که پس از اخذ مجوزهای لازم و مطالعات انجام شده قرار است در کشور پرورش داده شود.

محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی، با بیان اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در راستای رسالت خود که تنوع بخشی به محصولات شیلاتی است توانسته از سال ۱۳۹۸ با کمک بخش خصوصی از فرانسه گونه جدیدی از میگو به نام کروما که بومی خلیج فارس و دریای عمان است، وارد کند، بیان داشت: همچنین در این مسیر توانسته‌ایم مجوز سازمان محیط‌ زیست، سازمان دامپزشکی و شیلات را دریافت کنیم.

وی افزود: میگوی کروما وارد مرکز تحقیقات شیلات چابهار شد و با انجام مطالعات کاربردی، ابتدا مراحل قرنطینه سازی و سپس مراحل سازگاری و همچنین مراحل اولیه رشد را طی کرد.

مقام مسئول تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به خصوصیاتی‌ که میگوی کروما نسبت به میگوی وانامی دارد - از جمله مقاومت در برابر سرما، ضریب رشد بالا و قیمت بالاتر در بازارهای اروپا - بتوانیم بخش دوم پرورش میگو را با این گونه پوشش دهیم. 

وی اذعان داشت: در حال حاضر حدود ۵۸ هزارتن میگوی وانامی پرورشی تولید می شود که حدود ۲۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد.

بهمنی در پاسخ به این سوال که اگر میگوی کروما بومی ایران است پس چرا تاکنون به رشد و تکثیر آن توجه نشده است؟ گفت: میزان ذخایر اینگونه میگو در خلیج فارس بسیار اندک شده است. از طرفی ارتباط با بخش خصوصی که بتواند در شرایط تحریم کمک کند تا گونه جدید اقتصادی وارد کشور شود، دشوار بود. خوشبختانه به صورت اتفاقی بخش خصوصی ایرانی فعال در این حوزه و خارج از کشور را پیدا کردیم و موفق شدیم که به کمک آنها این گونه اصلاح نژاد شده را وارد کنیم.

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی اذعان داشت: دستاورد دیگر موسسه تحقیقات شیلات که در مرداد امسال در بندر امام خمینی و ایستگاه پرورش و تکثیر ماهیان دریایی وابسته به پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور رونمایی شد، تکثیر ماهی سیبس بود.

بهمنی یادآور شد: این ماهی یکی از گونه‌های مهم اقتصادی در شرق آسیا و غرب استرالیا بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. در جنوب کشور نیز این نوع ماهی در قفس پرورش داده می شود. این گونه وارداتی است؛ اگرچه قبلا بخش خصوصی در داخل کشور مولدین وارد شده را تکثیر می‌کرد ولی با مطالعات انجام شده دستورالعمل تکثیر آن به دست آمده است.



خبرگزاری ایسنا