قفل بازار مرکبات نوبرانه مازندران با ورود نارنگی زودرس شکسته شد

  • 1401/06/31
  • 366 بازدید

قفل بازار مرکبات مازندران امسال با تاخیر ۱۵ روزه نسبت به سال‌های گذشته با ورود نارنگی زودرس شکسته شد.

نارنگی و پرتقال مهم ترین میوه باغ های مازندران هستند و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت و روانه بازار می شود. امسال باغداران در یک اقدام کارشناسی با هدف جلوگیری از سبز زدایی و کامل شدن قند میوه لزوم توجه به رعایت زمانبندی برداشت را جدی گرفتند.

از سطح شهر ساری نشان می دهد که از چهارشنبه ۳۰ شهریور عرضه خرده فروشی نارنگی زودس با رنگ سبز با قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان در نقاط مختلف از جمله معروف ترین بازار خرده فروشی میوه و تره بار یعنی بازار « نرگسیه » شروع شده است. برداشت نارنگی زودرس و عرضه آن در بازار سال های قبل به طور معمول از دهم تا پانزدهم شهریور شروع می شد.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ارقام ایواساکی، میاگاوا، اکتیو و  هوشیموتو در میان نارنگی های باغ های استان زودرس محسوب می شوند. کشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران اندکی بیشتر از یک دهه سابقه دارد ولی به خاطر مشتری پسندی در همین مدت کوتاه حدود ۱۳ هزار هکتار از باغ های مرکبات را به خود اختصاص داده است.

امسال زمان برداشت رسمی نارنگی زودرس با توافق‌ جهاد کشاورزی و اتاق های بازرگانی استان‌های مازندران ،گلستان و گیلان اول مهرماه تعیین و اعلام عمومی شد. بر اساس این توافق ، زمان برداشت کیوی ۱۵ مهر و پرتقال نیز ۱۵ آبان در نظر گرفته شده است.

از آن جایی که طی یک دهه گذشته آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در انبارداری فنی ، مقابله بموقع با آفات و کاهش ضایعات که منجر به افزایش تولید مازاد بر مصرف مرکبات استان شده است، دولت در یک اقدام جهادی طی یک سال گذشته با فراهم کردن همه شرایط بخصوص توسعه بازارهای داخلی و خارجی این محصول به صورت ویژه اهتمام کرد به طوری که از هم اکنون این نوید را به باغداران داد که اصلا در برداشت محصول عجله نکنند و به هیچ عنوان پیش فروش یکجای باغ را انجام ندهند.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان ، ۲۵هزار هکتار نارنگی است که حدود ۱۳ هزار هکتار آن را ارقام مختلف زودرس تشکیل می دهد. نارنگی های زودرس دارای رنگ کاملا سبز هستند و مزه ترش دارند.

نارنگی زودرس را زرد نخرید و نخورید 

کارشناسان باغبانی مازندران معتقدند اگر نارنگی های عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عملیات سبز زدایی با هدف فریب دادن شهروندان است و نباید از این میوه استفاده کرد.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که باغداران به اهمیت کامل شدن قند میوه مرکبات پی برده و زمان برداشت را طبق زمان بندی رعایت کرده اند، گفت : هر ساله از دهم تا پانزدهم شهریور برداشت نارنگی زودرس شروع می شد ، اما امسال باغداران به زمانبندی توجه کرده و قرار است از جمعه اول مهر برداشت به صورت رسمی شروع شود.

حسین مولایی وجود میوه نارنگی فعلی در بازار را محصول باغ افرادی معرفی کرد که یک یا ۲ اصله درخت در حیاط منزلشان دارند و توضیح داد: این افراد نگاه تجاری ندارند. این مقدار عرضه  فقط برای تامین نقدینگی از یک سو و عرضه محصول با قیمت بالاتر پیش از عرضه انبوه باغداران بزرگ است.

وی ادامه داد: از آن جایی که امسال تعداد روزهای گرم و آفتابی سال بیشتر بوده است ، تاخیر کارشناسی حدود ۲۰ روزه برداشت نسبت به سال گذشته سبب شد تا نارنگی و دیگر مرکبات بخصوص پرتقال کیفی تری وارد بازار داخلی و خارجی شود.

مولایی با بیان این که مدیریت باغداران در آبیاری قطره ای ، تغذیه مناسب و مبارزه با آفات نیز به روز تر شده است، پیش بینی کرد که حدود ۲۵۰ هزار تن نارنگی زودرس و ۵۰۰ هزار تن نارنگی دیررس بخصوص از ارقام انشو و پیج از باغا های استان برداشت و به بازار عرضه شود.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که در سال های اخیر با افزایش آگاهی باغداران به باغداری فنی به لحاظ تغذیه مناسب درخت ، برداشت فنی و انبار داری فنی ، ضایعات مرکبات  از ۳۰ درصد به کمتر از ۲ درصد رسیده است، یعنی در چند سال اخیر حتی مرکباتی که در قالب ضایعات برای کارخانه های فرآوری ارسال می شد، نیز نداریم.

وی افزود : با توجه به تولید قابل توجه انواع مرکبات بویژه نارنگی زودرس و پرتقال و لزوم صادرات آن به خارج از استان و کشور، باغداران به هیچ عنوان نه تنها در برداشت محصول عجله نکنند، بلکه از پیش فروش آن نیز خودداری کنند ، چون برخی از دلالان با هدف استفاده از قیمت بالای میوه های نوبرانه ، محصول باغات را پیش خرید می کنند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی کشور و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.



خبرگزاری ایرنا