تا اطلاع ثانوی مجوز خروج مرغ از استان مرکزی صادر نمی شود

  • 1401/07/10
  • 348 بازدید

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به خروج ۴۰ درصد از مرغ تولیدی این استان به صورت قاچاق گفت: تا اطلاع ثانوی مجوز خروج مرغ از استان مرکزی صادر نمی‌شود.

علی صفری رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی، در نشست ستاد تنظیم بازار استان مرکزی تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال با کاهش جوجه ریزی در استان مواجه هستیم چرا که پس از حذف ارز ترجیحی قیمت مصوب مرغ هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تصویب شد و مرغداران به پایین بودن قیمت‌ها و اختلاف قیمت مصوب با قیمت تمام شده اعتراض داشتند.

مقام مسئول، با بیان اینکه یکی از علل کاهش جوجه ریزی اختلاف قیمت مصوب استان مرکزی با سراسر کشور است، افزود: قیمت مرغ در تهران و برخی دیگر از استان‌ها افزایش پیدا کرد به همین دلیل حدود ۴۰ درصد از مرغ تولیدی استان به صورت قاچاق از استان خارج می‌شود.

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۱۵ میلیون و ۹۳۳ هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم در حالی که این میزان با کاهش ۱۵ درصدی در ۶ ماهه نخست امسال به ۱۳ میلیون و ۴۹۴ هزار رسیده است. و در شهریور امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده که کاهش ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی تصریح کرد: مصرف مرغ در استان در شرایط عادی بین ۸۰ تا ۹۰ تن است و هدفگذاری شده که تا اواخر مهرماه روزانه ۱۱۶ تن مرغ و تا آبان ماه حدود ۱۰۰ تن مرغ در استان تولیدی شود بنابراین اگر بتوانیم از خروج مرغ از استان جلوگیری کنیم، مشکلی در تأمین مرغ مصرفی استان نخواهیم داشت.

صفری گفت: هم اکنون ۵۹ واحد مرغداری استان، ۲ هزار تن مرغ بالای ۴۶ روز و آماده عرضه به بازار دارند که منتظر اصلاح قیمت هستند و قیمت عرضه مرغ در کشور ۵۸ هزار تومان و در استان مرکزی ۴۲ هزار تومان است و این اختلاف قیمت دستوری بر جوجه ریزی تأثیرگذار است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه نیاز است نیروی انتظامی همکاری لازم را برای جلوگیری از خروج مرغ باید داشته باشد یادآور شد: خروج مرغ از استان مرکزی ممنوع است و هیچ گونه مجوزی برای خروج مرغ توسط دامپزشکی صادر نمی‌شود.

 




خبرگزاری مهر