کشت برنج در خراسان شمالی متوقف شد

  • 1401/08/09
  • 345 بازدید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت برنج در خراسان شمالی با ابلاغ مسئولیت استان در الگوی کشت کشوری و بر اساس مزیت نسبی، متوقف می شود.

حمید نامور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: استان خراسان شمالی یکی از استان هایی است که کشت برنج در آن انجام می شود اما این محصول به دلیل پرآب بر بودن از سبد محصولات کشاورزی استان حذف می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که استفاده از روش خشکه کاری برای کاشت برنج چقدر می تواند موثر باشد؟ اظهار کرد: خشکه کاری، یکی از روش هایی است که برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی و کاهش مصرف آب استفاده می شود اما هنوز نتیجه بخش بودن آن برای برنج، مورد تایید نیست.

مقام مسئول، در پاسخ به این موضوع که کاشت برنج به روش خشکه کاری به شکل محدود در استان گلستان و برخی دیگر استان ها انجام می گیرد، عنوان کرد: براساس اعلام وزارتخانه، این روش صرفا به صورت محدود و آن هم با هدف تحقیقاتی در بعضی مناطق در حال انجام است و هنوز نتیجه بخش بودن آن ثابت نشده؛ اقتصادی بودن این طرح برای کشاورز در مقایسه با میزان تولید برنج همچنان در هاله ای از ابهام است و وزارتخانه برای جلوگیری از ضرر کشاورزان دستور داده که این روش تا زمان مشخص شدن نتیجه آن استفاده نشود.

نامور افزود: البته در خراسان شمالی به خاطر کمبود منابع آبی و خشکسالی، کشت برنج ممنوع شده و خود به خود با ابلاغ طرح الگوی کشت به صورت ملی، باید به سمت محصولات کم آب طلب حرکت کنیم تا ضمن مصرف آب پایین، صرفه اقتصادی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی یاد آور شد: استفاده از روش خشکه کاری می تواند تولید محصول را ۲۰ الی ۲۵ درصد کاهش دهد و هم اکنون در حبوبات و غلات مثل گندم، جو و کلزا مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما فعلا این روش در استان برای برنج کاربرد ندارد.



خبرگزاری ایلنا