خرید حمایتی میوه روغنی زیتون آغاز شد

  • 1401/08/19
  • 365 بازدید

خرید حمایتی میوه روغنی زیتون به قیمت حداکثر ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم با توجه به میزان استحصال و کیفیت آن از این هفته در برخی استان‌های کشور آغاز شده است.

جواد میرعرب رضی مجری طرح زیتون وزارتخانه اظهار کرد: پس از تصویب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی مبنی بر قرار گرفتن میوه زیتون در زمره کالاهای اساسی و ابلاغ آن توسط وزیر جهاد کشاورزی در هفته گذشته، خرید حمایتی میوه روغنی زیتون براساس میزان استحصال و کیفیت روغن آغاز شده و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و بخش‌‌های وابسته، خرید حمایتی را انجام می‌دهند.

مقام مسئول، با تاکید بر این که تنها میوه روغنی زیتون مشمول خرید حمایتی می‌شود، افزود: اگر بتوان حدود ۱۸ درصد روغن زیتون با کیفیت و فرابکر استحصال کرد قیمت خرید حمایتی آن حداکثر ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم میوه زیتون خواهد بود. وی هدف و سیاست وزارت جهاد کشاورزی از خرید حمایتی میوه روغنی زیتون را تولید روغن زیتون با کیفیت به عنوان روغن سلامت‌ محور دانست.

میرعرب تصریح کرد: برخی ارقام زیتون دو منظوره و مصرف کنسروی و روغنی دارند و از این رو سایر حمایت‌ها در چارچوب کالاهای اساسی مانند تامین کود و سم شامل تمام باغات زیتون می‌شود.

به گفته وی خرید حمایتی میوه روغنی زیتون در استان‌های زنجان، قزوین، گیلان و گلستان آغاز شده و باغدارانی هم هستند که توانسته‌اند محصول خود را به قیمت بازار و بالاتر از قیمت خرید حمایتی به کارخانه‌های روغن‌کشی بفروشند که حمایت‌های لازم از کارخانجات صورت خواهد گرفت.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی یاد آور شد:  فصل برداشت میوه روغنی زیتون شروع شده است و امسال دو برابر سال گذشته میوه زیتون در کشور تولید می شود و مشوق صادرات، مجوز واردات روغن زیتون به افرادی داده می‌شود که در چارچوب خرید حمایتی میوه روغنی زیتون عمل کنند.

 



وزارت جهاد کشاورزی