راه اندازی زنجیره تولید و فرآوری کیوی در استان مازندران

  • 1401/08/21
  • 326 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: زنجیره تولید و فرآوری کیوی در استان وجود ندارد و همین موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و از تولید تا صادرات و بازار را پوشش دهد.

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در نشست  مشترک فعالان تولید و صنایع کیوی بابیان اینکه همه اجزا و ارکان کشاورزی استان از تولید تا تصمیم گیری و صادرات باید در کنار هم باشند تا به نتیجه معقول و منطقی برسیم، اظهار کرد: کیوی یک محصول لوکس است و مشتریان و بازار خاص خود را دارد، بازار داخلی کشش و ظرفیت جذب کیوی تولیدی استان را ندارد.

مقام مسئول، با اشاره به اینکه صنایع کیوی مورد غفلت واقع شد و توجه چندانی به آن نشده است، افزود: زنجیره تولید و فرآوری کیوی در استان وجود ندارد و همین موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و از تولید تا صادرات و بازار را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌های دنیا برای صادرات تغییر کرده است و باید هماهنگ با این دستورالعمل ها باشیم و محصول تولیدی باید شناسنامه‌دار باشد و باغدار باید شناسنامه فنی محصول را ارائه کند.

عنایتی اذعان داشت: مشوق های لازم برای ترغیب و تشویق باغداران برای ثبت شناسنامه باغ بعمل آید تا زمینه توسعه صادرات محصولات با کیفیت ایرانی فراهم شود. و نیاز داریم خودمان را با استانداردهای بازار هدف هماهنگ کنیم و بر آن اساس اقدام به تولید داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: درخواست اعطای تسهیلات سرمایه در گردش کردیم تا باغداران، تولیدکنندگان، سردخانه و سورتینگ‌داران کیوی از این تسهیلات بهره‌مند شوند. و اقتصاد گل و گیاه و کیوی استان در غرب مازندران است و این منطقه نقش ویژه‌ای در تولید و ارزآوری محصولات کشاورزی دارد.



خبرگزاری ایانا