۳۳۰ هزار تن سیب‌ زمینی در کردستان برداشت شد

  • 1401/08/25
  • 328 بازدید

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه برداشت سیب زمینی در استان به پایان رسیده است، گفت: ۳۳۰ هزار تن از این محصول در استان برداشت شد.

حیدر مرادی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: هشت هزار و ۵۰۰ هکتار طبق برنامه ابلاغی، میزان سطح زیرکشت سیب زمینی در استان بود که از این میزان در هشت هزار و ۱۰۰ هکتار کشت این محصول در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انجام شد.

مقام مسئول، میزان عملکرد در هکتار سیب زمینی در مزارع استان را ۶.۲ تن خواند و اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد سطح زیرکشت این محصول مربوط به شهرستان‌ های قروه و دهگلان است.

وی اذعان داشت: براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده از سال ۱۳۹۸ تاکنون سیب زمینی تولیدی استان از لحاظ باقی مانده سموم در حد استاندارد بوده و جزو محصولات سالم به شمار می‌رود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یاد آور شد: دستیابی به محصول سالم سیب زمینی در نتیجه آموزش های لازم به سیب زمینی کاران بود تا در بهترین و تاثیرگذارترین زمان ممکن اقدام به دادن کود آن هم به میزان لازم کنند.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است؛ ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان هم به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰  است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت؛ یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است سالانه هم حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.



خبرگزاری ایرنا