نیاز سالانه حدود ۵ میلیون تن کود کشاورزی در کشور

  • 1401/09/14
  • 246 بازدید

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور درباره مصرف کم کود و فقر خاک‌های کشاورزی به لحاظ مواد مغذی هشدار داد و گفت: کودهای مورد نیاز به ویژه فسفاته و پتاسه بایدبرای غنی‌ سازی خاک کشاورزی و افزایش عملکرد تولید، تامین و مصرف شود.

هادی اسد رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اظهار کرد: کود مورد نیاز اراضی کشاورزی سالانه حدود ۵ میلیون تن است که نزدیک به ۴.۵ میلیون تن آن را کودهای نیتروژنی، پتاسه و فسفاته تشکیل می‌دهد.


مقام مسئول افزود: علاوه بر این ۵ میلیون تن کود از انواع کودهای شیمیایی، در برآورد سالانه این موسسه نزدیک به ۱.۵ میلیون تن انواع کودهای آلی و زیستی نیز لحاظ شده است.


وی، با اشاره به این که ایران تولید کننده کود اوره است، تصریح کرد: هیچ‌گاه در تامین کود اوره برای مصرف کشاورزی مشکلی نداشته‌ایم و مشکل ما همواره در تامین و توزیع کودهای پتاسه و فسفاته است. و طی سه سال اخیر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تولید کودهای پتاسه و فسفاته ورود پیدا کرده‌اند و بخشی از افزایش عملکرد گندم در سال گذشته نیز به علت بهبود مصرف کود فسفاته و پتاسه بوده است.


اسد رحمانی، با بیان این که خاک‌های کشاورزی کشور با مصرف  کم کود مواجهند، میانگین مصرف کود در دنیا را ۱۳۰ کیلوگرم در هکتار و در ایران نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم عنوان کرد.


رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور خاطر نشان کرد: داده‌های طرح پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی این موسسه نشان می‌دهد میزان فسفر نزدیک به ۷۰ درصد خاک‌های کشاورزی کمتر از حد بحرانی است و این عدد در مورد پتاسیم نیز حدود ۵۰ درصد تخمین زده شده است.


و این موسسه، طرح بزرگی با عنوان پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی دارد که براساس آن در ۳ هزار پایگاه مطالعاتی، خاک‌های کشاورزی کشور نمونه‌ برداری و آنالیز شده و داده‌های ارزشمندی از وضع خاک‌های کشور حاصل شده است.




وزارت جهاد کشاورزی