ارز آوری ۱۵ میلیون دلاری صادرات میگو در گلستان

  • 1401/10/11
  • 279 بازدید

مدیر کل شیلات گلستان گفت: در سال جاری بیش از ۳ هزار تن میگو در گلستان تولید شده است که صادرات این محصول، ارزآوری بیش از ۱۵ میلیون دلاری برای این استان دارد.

اسماعیل جباری مدیر کل شیلات گلستان با تاکید بر موضوعات آبزی پروری در این استان اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۳ هزار تن میگو در گلستان تولید شده است و با استفاده از هوشمندسازی مزارع میگو تلاش داریم میزان تولید را در سال آینده به ۲ برابر افزایش دهیم.


وی افزود: خوشبختانه تفاهم نامه‌های لازم با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد گردیده و تلاش داریم فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان را با هدف حمایت از اشتغال بومیان، توسعه و تکمیل نماییم.


مقام مسئول، با اشاره به اهمیت پرورش آبزیان در اشتغال مردم تصریح کرد: امسال در فاز ۴ هزار هکتاری مجتمع پرورش میگوی گمیشان موفق به تولید ۳ هزار و ۸۰ تن میگو، با ایجاد اشتغال برای ۲۴۰۰ نفر از بومیان منطقه شدیم.


جباری خاطر نشان کرد: متاسفانه صید غیرمجاز ماهیان استخوانی و خاویاری موجب کاهش ذخایر دریا شده است. شیلات گلستان امسال بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی، خصوصا گونه کپور دریایی، در جهت بازسازی ذخایر ارزشمند دریای خزر، رهاسازی شده است.


مدیر کل شیلات گلستان یادآور شد: در حوزه ماهیان خاویاری نیز که صید تجاری آن از سال ۲۰۱۰ ممنوع شده، میزان صید مولد گیری بسیار کاهش یافته و تلاش داریم تا پایان سال تعداد مزارع ماهیان خاویاری را از ۶ مزرعه به ۱۲ مزرعه افزایش دهیم. و توجه بیش از پیش به تکثیر میگو در استان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا انتقال بچه میگو از جنوب ضمن هزینه بالا، احتمال انتقال بیماری لکه سفید را افزایش می‌دهد.




خبرگزاری صدا و سیما