صادرات ۷۰ درصدی میگوی پرورشی به خارج از کشور

  • 1401/11/04
  • 454 بازدید

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات گفت: همه ساله حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد میگوی پرورشی معادل ۴۰ تا ۵۰ هزارتن صادر می شود.

مهدی شکوری معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات، درباره خودکفایی حوزه میگو با بیان اینکه پرورش میگو حدود یک هفته پیش خاتمه یافته است، بیان کرد: ۶۱ هزار تن میگو در ۵ استان میگوپرور کشور برداشت شد که این عدد حدود ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.


وی افزود: در استان‌های خوزستان، گلستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش تولید را شاهد بودیم که این امر ثمره تلاش آبزی‌پرروان میگو در این مناطق است.


مقام مسئول، درباره تولید ۹۰ هزار تن خوراک میگو در کشور تصریح کرد: حدود ۶۰ واحد فعال تولید پرورش خوراک آبزیان در کشور وجود دارد که از این تعداد تقریبا ۱۵ واحد به صورت جدی و متمرکز روی خوراک آبزیان فعالیت دارند و خوشبختانه این کارخانه‌ها هم از فناوری سخت‌افزاری مناسبی برخوردار هستند و هم دانش فنی خوراک آبزیان در اشکال مختلف را دارند که برای تولید خوراک قزل‌آلا و خوراک میگو و سایر آبزیان مناسب است.


شکوری درباره خوراک میگو اذعان داشت: خوراک میگو شبیه خوراک دام است و از مواد اولیه مختلفی شامل سویا، پودر ماهی و یک سری اقلام اختصاصی‌تر که در سایر انواع خوراک دام مورد استفاده قرار نمی‌گیرد نظیر پودر سر و دم میگو، پودر جگر و سایر میکرو المان‌های دیگر که در جیره غذایی نیاز است، تشکیل شده است.


وی خاطر نشان کرد: بازارهای صادراتی را کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها تشکیل می‌دهند، در سنوات گذشته آسیا یکی از بخش‌های اصلی مقصد میگو بود و کشورهای چین، ویتنام، کشورهای اروپایی، فرانسه و اسپانیا از دیگر مقاصد صادراتی محسوب می‌شوند. و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد میگوی پرورشی هر ساله صادر می‌شود که رقمی معادل ۴۰ تا ۵۰ هزار تن است.


معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، روسیه را بازار اول صادراتی کشور برشمرد و یادآور شد: با توجه به گسترش بازار‌های صادراتی، روسیه به عنوان مقصد اصلی میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود و طبق آمار از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰ هزار تن به این کشور صادر شده است این در حالی است که در سال گذشته عدد صادراتی ما به کشور روسیه ۱۰ درصد این مقدار بوده و همچنان تقاضا در کشور روسیه وجود دارد.


 


 


 




باشگاه خبرنگاران جوان