۹۰ درصد گوشت های چرخ کرده بازار دارای استاندارد است

  • 1401/11/10
  • 445 بازدید

رئیس سازمان استاندارد گفت: بنابر بررسی های صورت گرفته، ۹۰ درصد کیفیت گوشت های چرخ کرده مطابق با استاندارد است.

اسلام‌ پناه رئیس سازمان استاندارد و معاون رئیس جمهور در حاشیه هشتمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور در خصوص سلامت و کیفیت گوشت های وارداتی بیان کرد: بنابر بررسی های صورت گرفته در ابتدای سال ۱۰ درصد گوشت چرخ کرده های مصرفی در داخل مطابق با استاندارد نبود، اما ۹۰ درصد آن انطباق داشت.


وی افزود: تعداد استانداردهای تدوین شده در فرآورده های گوشتی ۲۲ استاندارد، استانداردهای تدوین شده خوراک دام و طیور ۴۸ استاندارد و استانداردهای تدوین شده در زمینه خوراک دام و طیور ۱۶ استاندارد است‌.


مقام مسئول، با اشاره به اهمیت سلامت صنعت غذا اظهار کرد: بنابر اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و افزایش نرخ بهره وری، سلامت غذا مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین رئیس جمهور بر تولید غذای ارزان، با کیفیت و منشا تولید داخل تاکید کرده است.


اسلام‌ پناه تصریح کرد: وزارت جهاد، وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و نظام دامپزشکی بر سلامت غذا نظارت دارند و همواره ایمنی بهداشت یک‌ چالش جدی در کشورهای مختلف به ویژه در حال توسعه محسوب می شود که بی توجهی به آن، مشکلات زیادی به همراه دارد و حتی منجر به مرگ‌ می شود.


وی ادامه داد: با توجه به فعالیت ۱۸ هزار واحد پرورش مرغ گوشتی و یک هزار و ۷۰۰ واحد مرغ تخم گذار، سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن و یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن تخم مرغ تولید می شود که به ترتیب جایگاه هشتم و نهم تولید در دنیا را دارا هستیم. و تضمین بهداشت، سلامت فرآورده های دامی، کنترل و بازرسی از مرحله تولید تا توزیع از مزرعه تا مصرف کننده و تولید غذای سالم در این‌ زنجیره قرار دارد که از عوامل تعیین کننده است.


معاون رئیس جمهور با تاکید بر خوراک مصرفی سالم دام و طیور گفت: تولید خوراک سالم منجر به ایجاد تولید غذای سالم  و در نهایت کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت غذا می شود. و با بیان اینکه تولید خوراک سالم گام مهمی در امنیت غذایی محسوب می شود، گفت: تولید غذای سالم و با کیفیت منطبق با استانداردهای بین المللی است و همواره سازمان ملی استاندارد بر تدوین ۳ هزار و ۳۰۰ فقره استاندارد خوراک دام، طیور و آبزیان به لحاظ بار میکروبی اشاره کرده است.


اسلام پناه یادآور شد: مسئله درج بندی واحدها موجبات پویایی و رقابت سالم در بین تولیدکنندگان می شود، در این راستا مبتنی بر قانون و درج بندی کیفیت کالاهای با نشان ملی استاندارد در مرحله صدور مجوز قرار دارند که در دستور کار خود قرار می دهیم. براین اساس صدور هرگونه گواهی و نشان حلال منحصر با سازمان استاندارد است که در این راستا سازمان در خصوص فرآورده گوشتی منجمد و تازه نشانه های فراوانی صادر کرده است که دریافت فرآیند استاندارد طیور در ذبح، فرآوری در مراکز کشتار و صیادی توسط ناظران شرعی مورد بررسی قرار می گیرد.




باشگاه خبرنگاران جوان