رتبه اول ایران در تولید ماهی قزل آلا

  • 1401/11/11
  • 422 بازدید

رئیس سازمان شیلات گفت: ایران با تولید 190 هزار تن ماهی قزل آلا رتبه اول تولید این محصول را در جهان داراست.

سید محمد حسینی رئیس سازمان شیلات بیان کرد: علاوه بر 190 هزار تن ماهی قزل آلا سردآبی, 218 هزار تن ماهیان گرم آبی و 57 هزار تن میگو و چیزی حدود 3250 تن گوشت خاویار و 17 تن خاویار میزان تولیدات محصولات آبزی ماست.


مقام مسئول، در بحث تولید تخم چشم زده قزل آلا نیز دستاوردهایی داشتیم و در حال حاضر 77 درصد از نیاز 350 میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلا را با کمک شرکت های دانش بنیان تولید می کنیم. و کاهش وابستگی به تولید تخم چشم زده قزل آلا مرهون همکاری شرکت های دانش بنیانی است که

تولید تخم ماده را به دلیل بازدهی بیشتر با روش های هورمون تراپی و تریپلوئید در دستور کار قرار دادند.


حسینی با بیان اینکه تولید تخم چشم زده در کشور در مقایسه با سال گذشته 220 درصد افزایش داشته است عنوان کرد: تعداد محدودی از کشورها مانند فرانسه قادر هستند از این روش تخم چشم زده قزل آلای مقرون به صرفه تولید کنند.


رئیس سازمان شیلات، همچنین با اشاره به سواحل 5700 کیلومتری ایران یادآور شد: ما ظرفیت تولید 4 و نیم میلیون تنی ماهیان دریایی را داریم و برای رسیدن به این هدف باید همانگونه که برای تامین غذا به کشاورزی روی آوردیم به سمت کشت آب ورزی حرکت کنیم و بر اساس الگوی تولید که فراتر از الگوی کشت است و بر اساس اقلیم و ظرفیت های زیستی کشور از ظرفیت های سواحل شمال وجنوب و توانمندی شیلات برای تولید در آبهای شیرین، لب شور، شور، بسیار شور و آبهای نامتعارف استفاده کنیم.




خبرگزاری صدا و سیما